Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Undersköterska, medicinsk sekreterare, hjelpepleier, sykepleier, et cetera.
EltonPolo

Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av EltonPolo »

Hej allesammans,

jag är en 19 årig student (fyller 20 i sommar) som ska söka till läkarprogrammet till hösten. Det är rena drömmen för mig men trots allt krävs extra jobb för att ekonomin ska kunna hålla ihop under utbildningens gång. Jag har läst runt en del om att det finns ett par roller som man kan anta som läkarstudent (till exempel läkarsekreterare och undersköterska). Det hade varit fantastiskt att få den erfarenheten för framtiden! Problemet är att jag inte riktigt förstår hur man ska ta sig till för att få ett av dessa jobb... När jag söker upp annonser om jobb så är alltid kvalifikationerna att man ska ha gått utbildning som undersköterska eller annan utbildning. Det jag undrar är om det finns någon som har erfarenhet av detta och som hade kunnat vara så snäll att dela med sig av hur de tog sig till väga!

Tack så mycket för att ni tar er tid att hjälpa en vilsen student!
Gäst

Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Gäst »

Det jag gjorde sommaren innan jag började läkarstudierna var att direkt kontakta olika äldreboenden och säga att jag är blivande läkarstudent och gärna jobbar hos dem som undersköterska för erfarenheten.
Några dagar efter första mejlet hade jag säkrat jobb.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Nils »

Undersköterska har brukat kräva 6 genomförda terminer, men nu blir det dessutom en skyddad yrkestitel. Oklart vilken struktur som kommer ersätta detta för att få in läkarstudenter i sjukvården. Kanske annan titel, kanske sänka praxisgränsen för läkarassistenter från termin 7 till termin 6, kanske något annat.

Vårdbiträde kräver inte lika mycket meriter och finns även inom t.ex. sluten psykiatrisk vård.

Medicinsk sekreterar-liknande jobb kan vara lite klurigare att hitta som extraknäck, eftersom de flesta arbetar dagtid (d.v.s. samtidigt som studierna). Skulle då vara kliniker och vårdenheter som har behov av dokumentation m.m. även på kvällar och helger (t.ex. på sjukhus). Annars kan det vara något att leta efter som sommarjobb. God skriv- och IT-vana kan vara avgörande.

Ifall det inte är viktigt med koppling till sjukvården kan även lager, butik, städ (t.ex. gym) eller andra liknande jobb vara alternativ.
Kallebrogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jan 2021, 06:40

Re: Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Kallebrogen »

Som jag förstått det så är det bara titeln som skyddas, inte arbetsuppgifterna. Så om arbetsgivarna vill kan de anställa läkarstudenter precis som tidigare, de måste bara ge dem en annan titel. :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Nils »

Precis, det är den enklaste och rakaste lösningen.

Frågetecknet är bara om det är mödan värt att skapa och innehållsfylla en alternativ titel för läkarstudenter efter termin 6 (vanlig gräns för att få arbeta som undersköterska), då det brukar vara möjligt att arbeta som läkarassistent efter termin 7 (vanlig gräns för den titeln och de uppgifterna). Det vore en väldigt smal titel och det är möjligt att bara varannan terminskull på läkarprogrammet skulle sommarjobba med den.

Några alternativ vore då att låta även tidigare terminer omfattas av den nya titeln, eller att bredda innebörden av den befintliga och oreglerade titeln "läkarassistent", eller att en eventuell ny titel skulle omfatta även studenter från andra sjukvårdsutbildningar (vilket är fallet med dagens "undersköterska", vad studentanvändningen av den titeln anbelangar).
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Re: Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Jordgubben »

När jag kollade på sommarjobb (region Västerbotten) så var det 5 terminer av läkarprogrammet man behövde ha läst för att arbeta som undersköterska. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Var vänder man sig till för att söka extrajobb?

Inlägg av Nils »

Tack för informationen, på andra håll i landet har jag hört krav på termin 6 (dock för många år sedan).
Skriv svar