Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
peta
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 mar 2021, 15:32

Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av peta »

Jag skulle vilja utnyttja mina folkhögskoleveckor för att läsa klart, men hur gör jag rent praktiskt? Är det bara att söka t.ex. en 21 veckors kurs i office på distans vid malmfältens folkhögskola och därefter söka hos CSN? Jag har läst basår via ett universitet, och inte tagit csn för det. Skulle jag till och med kunna söka csn för att läsa basår på distans via komvux?

Tacksam för svar.
Gäst

Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Folkhögskola, komvux eller basår via högskola/universitet - alla duger, men med undantag.

Folkhögskola: inte alla kurser ger tillgång till gymnasialt studiemedel, det måste dubbelkollas.

Komvux: det måste vara en kurs där kursavgiften bekostas offentligt - såvitt jag minns går det inte söka studiemedel för kurser när du själv står för kursavgiften.
peta
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 mar 2021, 15:32

Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av peta »

Tack för svaren.
Så det är bara att söka vilka tramskurser som helst via folkhögskola och så söka CSN för det? Ingenting mer än så? CSN anger att de inte kan avgöra hur många veckors studiemedel jag har kvar för studier på gymnasial nivå. Är det ett problem?
Gäst

Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Det kan skilja sig från kurs till kurs om den berättigar till studiemedel.

Det låter konstigt att de inte skulle veta hur många veckor du har kvar på gymnasial nivå. Normalt är det i alla fall totalt 2 års heltidsstudier man kan söka för (80 kursveckor).
Gäst

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Hej och tack för svaren, har jag fattat rätt att det bara är att söka csn given att kursen är på rätt nivå och berättigar till studiemedel?
Gäst

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Ja.

(men det går inte att få ut studiemedel för mer än 100 % av heltidsstudier, så om du t.ex. redan har studiemedel motsvarande 50 % på högskolenivå så kan du inte får ut gymnasialt studiemedel för mer än 100-50=50 %)
Gäst

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Det ser ut som att jag kommer att bli tvungen att klara mig på gymnasiekvoten. Höstterminen finns det inga lämpligt kurser kvar på och jag blir orolig när jag ser att der bara finns ett par enstaka kurser att söka på våren, men det kanske är för tidigt för vårkurser än.
gastis

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av gastis »

Så för att få ut studiemedel från högskolekvot eller gymnasiekvot så ska man söka någon studiemedelsberättigande kurs och sedan söka CSN. Jag förstår att man kan få ut en månad men om man blir struken från kursen så lär man väl få återkrav innan man kan visa sina godkända hp från läkarstudierna? Kan man få studiemedel från dessa kvoter utan att klara folkhögskolekursen/gymnasiekursen? eller är det så att man måste klara både kurserna på läkarprogrammet och flumkursen man sökt på folkhögskola/gymnasie?
Gäst

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Vad jag kan se så diskuterades frågan här.
viewtopic.php?p=18624#p18624
Gäst

Re: Utnyttja folkhögskoleveckorna, hur göra rent praktiskt?

Inlägg av Gäst »

Jag är ledsen att behöva sparka på en död häst men jag tänkte börja en utbildning till hösten och finansiera den med folkhögskolekvoten. Är det någon som har prövat det här i närliggande tid och kan bekräfta att det fortfarande fungerar att göra såhär?
Skriv svar