CSN vid lärosätesbyte?

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Naramsin
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2016, 11:27

CSN vid lärosätesbyte?

Inlägg av Naramsin »

Tja,

Jag kommer ha läst 3 terminer i Linköping innan jag genomför byte av lärosäte. Tanken är att byta till KI och förhoppningsvis påbörja termin 4 med en gång, men jag räknar med att gå bak en termin.

Hur kommer det se ut med CSN? Jag räknar nämligen med att tillgodoräkning kommer ske under termin 3 i KI, vilket gör att jag inte kommer få en del högskolepoäng. Man vill ju inte tillgodoräkna sig för mycket, för annars kommer ju jag inte få något CSN överhuvudtaget. Har någon erfarenheter av sådana här byten? Jag hoppas ju minst med att jag får CSN för deltid (50 % som värsta fall).
SSA

Byta till KI - CSN?

Inlägg av SSA »

Du ska ringa CSN helt enkelt ..
Hur har du ansökt för skolbytet ??
Naramsin
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2016, 11:27

Byta till KI - CSN?

Inlägg av Naramsin »

Hej!

Jag ansöker till KI som vanligt, d.v.s. genom Antagning.se. Sedan ansöker jag om tillgodoräkning och hoppar upp x antal terminer (troligtvis hamnar jag på termin 3).

Att ringa CSN borde jag göra, absolut, men grejen är att jag bör vänta tills tillgodoräkning genomförts. CSN lär ju i sin tur fråga om hur mycket jag fått tillgodoräkna. Man kan inte få studiemedel för de poäng man fått tillgodoräkna sig. Min förhoppning är att man inte tillgodoräknar sig mer än 15 hp per termin (1 termin = 30 p). Om jag skulle tillgodoräkna mig mer än 15 hp så får jag inte ens CSN på deltid (50 % studietakt).

Så min fråga är riktad till de som genomfört sådana här byten. Hur har det sett ut med CSN? Brukar man ändå få CSN i deltid?
Skriv svar