CSN beroende av tidigare studieresultat

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Misha

CSN beroende av tidigare studieresultat

Inlägg av Misha »

Hej läkarstudent.se!!

Jag har nu blivit antagen till min drömutbildning, läkarprogrammet, och är superlycklig! Tills jag ringde CSN.. Det var så att 2011 genomförde jag en juridisk grundkurs vid GU. Slutdatum för detta överlappade startdatum på mina folkhögskolestudier som senare har hjälpt mig i antagningsproceduren till läkarprogrammet, varav jag också prioriterade dessa. Jag klarade inte tentamen under dubbla studier, och när omtentamen skulle skrivas såg jag att dessa låg på obligatoriska föreläsningstimmar på folkhögskolan. Eftersom FHS var viktigare för mig då detta skulle hjälpa mig på traven till antagning på drömutbildning prioriterade jag självfallet dessa, och tänkte att "en liten 15p kurs inte skulle spela någon roll för framtida studier..." Vad fel jag hade! Jag ringde precis CSN och nu måste dom göra en studieprövning, och det kan bli så att jag inte blir beviljad studiemedel och studielån tills dess att jag klarat av 15p på läkarprogrammet, vilket betyder att jag får gå utan CSN under halva terminen...! :olycklig: Jag kommer att ha dubbla boenden under perioden, varav pendling också kommer att kosta, jag kommer heller inte att ha möjlighet att arbeta extra under T1 då jag absolut vill prioritera drömutbildningens studier... Någon som har råkat ut för samma sak? Jag skrev min lilla snyfthistoria på ett formellt sätt i "övriga upplysningar" på ansökan, och hoppas att dom behandlar den på ett humant sätt.
Mdd

Re: CSN beroende av tidigare studieresultat

Inlägg av Mdd »

Hej!
Grattis att du kom in och ledsen för din situation. Kan du inte anmäla dig till några enklare strökurser nu för att få några HP innan man påbörjar studier? Har för mig att du får CSN så länge du har avklarat motsvarande 62.5% av poängen under första läsåret (alltså 37.5 HP på två terminer) och som jag förstår så har du endast läst en termin juridik där du fick 15 HP av 30 möjliga (jag kan ha förstått fel....). I så fall behöver du inte oroa dig (om du har endast läst en termin på högskolan innan).

Här är länk för mer CSN info.
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat

Lycka till
Misha

Re: CSN beroende av tidigare studieresultat

Inlägg av Misha »

Jag tänker inte tacka nej till min plats på läkarprogrammet, då får jag ta av mina besparingar under de månader under T1 som drabbas. Jag har endast läst en sommarkurs i juridik, alltså totalt 15p. Jag frågade om jag inte kunde göra en sommarkurs på 15p denna sommaren istället "men det funkar inte så" fick jag höra då :P. Men dom 15p är dom enda som jag har läst på högskolenivå.
Misha

Re: CSN beroende av tidigare studieresultat

Inlägg av Misha »

Å andra sidan, som du säger med 62,5% avklarade studier, så räknas de 15p med mina 30p, alltså att jag enligt CSN läser 45p totalt under första terminen, så klarar jag då alla 30p tillhörande programmet så kommer jag att klara 66% utav totala 100% studier (eftersom 15p av 45, 33%, räknas till juridisk grundkurs som redan är körd för mig), och då klarar jag isf deras lägsta gräns för studier. Ska ringa dom imorgon om detta! :ond:
HMP-Shunt
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2014, 22:47

Re: CSN beroende av tidigare studieresultat

Inlägg av HMP-Shunt »

Lycka till (är f.ö mdd :) ), berätta hur det går om du får en respons av de :)
Skriv svar