Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
fattiglapp

Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av fattiglapp »

Hej!

Pluggar till läkare i Göteborg. Har mer än 4.5 års utbildning kvar men endast 2,5 års studiestöd från CSN kvar att få.

Jag skulle vilja läsa distanskurser på gymnasienivå för att kunna få mer studiestöd. Någon som lyckats med detta i Göteborg?
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Spock »

Det borde inte vara några problem, dvs om du inte redan har använt din studiemedelspott på gymnasienivå. Och om detta vore fallet så kanske du kan läsa några kurser på grundskolenivå... Ett annat alternativ är att du söker in på någon "flum" utbildning på folkhögskola. De har många kurser på distans (utan fysiska träffar) som berättigar till studiemedel. Och det spelar ingen roll i vilken kommun du bor i för att få ansöka. Annars kan det ju vara ganska lugnt att läsa några flummiga gymnasieämnen på distans och komma överens med läraren att göra alla prov i slutet av kursen. Ett tips är att du söker kurser som inte redan ingår i ditt slutbetyg. I min hemkommun så har de många gymnasiekurser som enbart ges på distans, borde vara samma i GBG. Lycka till.
fattiglapp

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av fattiglapp »

Tack för svar!

Nej har inte förbrukat någonting av min gymnasiepott. Dock har jag MVG i alla ämnen typ och det är inte så många kurser jag läst.

Jag är inte säker på om Göteborgs kommun kommer bevilja mig distansstudier när jag redan är behörig. Vissa kommuner gör det, andra inte. Skulle därför uppskatta om någon med erfaren från detta kunde svara på det..
gussimon
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mar 2013, 07:17

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av gussimon »

Jag tycker Spock gav dig ett bra råd, eftersom det är större chans att du blir antagen vid en folkhögskola och det ger samma pengar och med tanke på att du söker distansstudier ungefär samma krav på närvaro... På Komvux har den förtur som pluggat minst tidigare. Du kan visst få en kursplats om det finns någon över till dig, men du kommer långt ner på listan.
Som du kan se om du kombinerar 100 % studietid, gymnasienivå och kurser helt utan fysiska träffar på folkhogskola.nu så blir det ju tyvärr inte ett brett urval kvar. Personligen hade jag nog sökt den tvååriga nätbaserade utbildningen Konsten i Samhället i Angered utanför Göteborg. För den låter ju som ett roligt inslag i livet för en stressad läkarstudent.
gussimon
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mar 2013, 07:17

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av gussimon »

Kan tillägga att: Ja, jag har erfarenhet av att plugga på komvux i Göteborgsregionen (komvux i Göteborg och närliggande kommuner samordnar), men det finns mig veterligt ingen enkel policy. Bara för att en akademiker med hjälp av tur eller bra orsaker att söka etc kan få en studieplats någonstans i Göteborgsregionen garanterar det ingenting för nästa sökande med akademisk erfarenhet. Mitt intryck är att akademiker helt enkelt kommer sist på listan.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

Ett ytterligare alternativ kan vara gymnasiala kurser (exempelvis basår) som ges via högskolor eller universitet, åtminstone om det ännu finns sådana som distanskurser.
Gäst

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Gäst »

Hej! Har läst igenom ekonomitipsen här på sidan. Någon som vet? Om jag läser ett basår och får studiemedel för gymnasiestudier och inte klarar basåret (tänker främst på missade labbar, eventuellt fysiken :/) men tar poängen på läkarprogrammet får jag då nya studiemedel? Funkar det verkligen? Blir de inte misstänksamma på CSN om en som fått studiemedel för läkarstudier vill ha studiemedel för ett basår? Någon som gjort det? Mycket tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

CSN ska inte bry sig om vad du läser, bara hur många poäng det rör sig om, hur mycket studiemedel du ansöker om och hur många poäng du slutligen tar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Hej! Har läst igenom ekonomitipsen här på sidan. Någon som vet? Om jag läser ett basår och får studiemedel för gymnasiestudier och inte klarar basåret (tänker främst på missade labbar, eventuellt fysiken :/) men tar poängen på läkarprogrammet får jag då nya studiemedel? Funkar det verkligen?
För att besvara denna fråga också...

Poäng tagna i andra studieformer ska fortfarande räknas, vad gäller din behörighet att söka studiemedel på nytt.
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... ang-1.2806

Jag skrev även en liten text om detta "kryphål" på Facebook:
https://www.facebook.com/SmartareStudie ... 4557248401
Gäst

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Gäst »

Tack för ditt svar!! Löjligt att man inte bara kan använda gymnasieveckorna ändå. Utan att "läsa" ett basår! Men då vet jag!
Skriv svar