Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Högskolestudiemedel, gymnasialt studiemedel, bidrag, stipendier, utgifter, et cetera.
Terminer terminer

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Terminer terminer »

En fråga om detta!

Är det alltså möjligt att t ex söka till skövdes distansutbildning för naturvetenskapligt basår?
https://www.his.se/naturvetenskapligt-tekniskt-basar/

En sak som oroar mig är det att man kan endast bli antagen till 45p per termin och att detta ska leda till att jag inte blir antagen till nästa kurs inom läkarprogrammet :/

Och förlåt om jag är lite trög! Känns bara som att jag vill vara 100% säker och inte sitter i klistret senare :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

Jag TROR att 45 poäng-gränsen bara gäller för antagningar vid samma tillfälle. Ifall du redan har påbörjat läkarstudierna och inte behöver ansöka till varje termin så bör basåret inte påverka läkarstudierna - särskilt med tanke på att HiS är ett helt annat lärosäte. Jag är dock inte 100 % säker, så det kan vara en god idé att fråga din studievägledare ifall det går att göra så.

Tänk också på att distansbasåren har några träffar på orten för t.ex. laborationsmoment.
Trillian82

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Trillian82 »

Hej Nils!

Läste ditt inlägg i senaste appendix angående studiemedel på eftergymnasial nivå och blev mycket intresserad av det som stod. Har dock en liten fundering

Jag läser nämligen två folkhögskolekurser på distans för att klara studierna problemet är att jag halkat efter i en av kurserna då vi har tenta på läkarprogrammet. Jag har skrivit 2 prov av 5 på kursen. Det jag nu undrar är om jag kan strunta i att skriva dem? Jag har inte blivit struken på kursen och jag har fått alla utbetalningar från csn utom den sista som jag kommer få nu 25/5.

Det jag inte riktigt förstod är om man kan bli återbetalingsskyldig om man blir struken från kursen, om min lärare tex stryker mig nu precis innan kursslut eller då han utvärderar kursen. Blir jag återbetalingsskyldig då eller kan jag bara hänvisa till att jag läser heltidsstudier på läkarprogrammet?

Sist men inte minst måste jag bara säga hur mycket jag uppskattar dig och vilken fantastisk hemsida du skapat. Vet inte hur många gånger du hjälpt mig under resans gång till att bli läkare :tummarupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

Hej Trillian!

Jag vet dessvärre inte vad som skulle gälla angående återbetalningsskyldighet ifall du skulle bli struken från kursen.

Ifall du inte blir struken från kursen, utan bara räknas som icke godkänd, så kan du hänvisa till tagna högskolepoäng i din nästa CSN-ansökan om gymnasialt studiemedel (du behöver göra det själv, det sker inte automatiskt).
Fattiglapp

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Fattiglapp »

Hej!

Om jag förstått det hela rätt alltså så fungerar det på följande sätt:

1. Jag fortsätter läsa min ordinarie utbildning på 100% och tar högskolepoäng där
2. Söker in och börjar "läsa" tekniskt basår, men slutför/klarar inte en enda kurs
3. Vid nästa söktillfälle (nästa hösttermin exempelvis) så ska jag trots detta kunna söka CSN ur "högskolepotten" igen, då tagna högskolepoäng från punkt 1 väger upp icke-tagna poäng från punkt 2?

Tack på förhand! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Nils »

I princip ska systemet kunna fungera så, ja.

(Jag vet inte vad som händer ifall man skulle bli struken från ett basår eller andra gymnasiala kurser men du ska kunna använda högskolepoäng istället för gymnasiepoäng för behörighet till ytterligare studiemedel.)
Undrande

Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av Undrande »

Intressant, speciellt Nils inlägg/svar/tips i ämnet. Kanske lite udda att man kan gå utbildningar som man är överkvalificerad(?) för, såsom naturvetenskapligt basår. De kurserna borde man väl ha, om man går en naturvetenskaplig utbildning. Men kanske bra att den möjligheten finns, i dagens system. Hoppas hursomhelst att det går att söka såväl bidrag, lån som extra studiemedel för tex. barn (fast ev. höjt lån pga. tidigare arbete kanske är uteslutet).

Nån som testat enligt ovan:
utbildning på gymnasienivå, (på distans) och fått studiemedel för det, utan att gå kurserna men istället tagit poängen genom läkarstudier?
Kanske inte så många som gjort/gör detta, men vore kul med "riktiga exempel".

/Undrande, som vore glad för svar, innan en söker studiemedel, som nästan är slut, för att kunna gå läkarprogrammet...
2Per

Studiestöd Gymnasiekurser Distans

Inlägg av 2Per »

Jag gick en gång en kurs på folkhögskola som jag inte slutförde (det var inte planerat men det blev tyvärr så). Nästa gång jag ansökte om studiemedel så fick jag först avslag på grund av otillräckligt antal tagna poäng på gymnasial nivå men efter att jag hänvisade till högskolepoäng så blev min ansökan godkänd.

Det fungerar alltså men det sker inte automatiskt - man måste anföra sina tagna högskolepoäng när man skriver sin ansökan. Tror det finns ett fält för "Övriga upplysningar" eller någonting sådant, där man bör skriva det - enligt min kontakt med en CSN-person för något år sedan.
Skriv svar