50% matematikprogram kombinerat med läkarlinjen?

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Nekozawazey

50% matematikprogram kombinerat med läkarlinjen?

Inlägg av Nekozawazey »

Hejsan!
Jag funderar på om det är möjligt för mig att parallell läsa matematik programmet (50% så att det blir sammanlagt 6 år) kombinerat med läkarlinjen. Jag älskar matematik och jag älskar mysterierna runt den mänskliga kroppen så jag vill gärna forska inom matematisk biologi/biofysik men jag vill också arbeta kliniskt runt om i världen.
Jag förstår att båda är väldigt krävande och jag hade tänkt testa en termin av läkarstudier för att se om jag klarar mig, men jag har hört att det är flera individer som har klart av att parallell läsa läkarlinjen med en annan linje.
Jag tror inte alla universitet (som erbjuder läkarlinjen) har ett matematikprogram och jag är heller inte säker på om man kan läsa programmet på 50% (dock veta jag att man kan läsa kurserna på halvtid).
Finns det någon här som har testat på båda eller någon som testat att parallell läsa läkarlinjen med ett annat program?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 50% matematikprogram kombinerat med läkarlinjen?

Inlägg av Nils »

Att klara 50 % tidsinsats utöver läkarprogrammet är genomförbart, men det lämnar inte mycket utrymme för andra strukturerade sysslor (som jobb, föreningsliv och annat). Det största problemet kan vara schemaläggningen, särskilt vad gäller obligatoriska moment.

Detta också under förutsättning att kurserna i det andra programmet går att läsa på halvfart och inte bara erbjuds i helfart (alternativt om kurserna i det andra programmet är lätta för dig och därför är mindre tidskrävande i verkligheten än i kursplanerna).
Skriv svar