Forskningsutbildning konkurrens

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
Framtidsdoktor

Forskningsutbildning konkurrens

Inlägg av Framtidsdoktor »

Hej hej!

Jag är väldigt nyfiken på att i framtiden ägna mig åt forskning(inom medicin) heltid, har läst runt lite här på forumet samt på övriga sidor och fått uppfattningen att läkarprogrammet är den bästa vägen att gå om man vill forska inom medicin. :ja:

Det jag dock undrar är hur konkurrensen är för att få en plats på forskarutbildning. På en del sidor låter det så enkelt medan på andra sidor så verkar det närmast omöjligt att få en forskarplats. :huh:

Är det någon som vet hur svårt det är att få en plats på forskarutbildning efter/under läkarprogrammet?

Tack så mycket för svar! :ler:
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Forskningsutbildning konkurrens

Inlägg av Jordgubben »

Varför inte läsa biomedicinprogrammet kandidat (och master) istället? Om det är så att du endast är intresserad av forskning och inte patientkontakten :glad:
Framtidsdoktor

Forskningsutbildning konkurrens

Inlägg av Framtidsdoktor »

Hej
Tack för svar. :ler:

Jag blev lite förtjust i och med att läkarprogrammet hade fler möjligheter efteråt, kanske får för mig att forska mer klinisk eller göra något annat i framtiden. :nja: . Patientkontakt har jag inget emot men lutar mer åt att forska för det känns extremt spännande och stimulerande.

Men jag har även funderingar på biomedicin för det låter väldigt intressant och är en mer en rak väg till forskning. :himlar:

Om nu allt går åt skogen och jag inte får någon forskningsplats är det kanske bättre att ha en läkarexamen än examen inom biomedicin. :neutral:

Tack för tipset dock! :ler: :tummarupp:
Skriv svar