Distanskurs?

Examensarbete, forskning, fördjupningskurser, andra utbildningar, et cetera.
PluggarN

Distanskurs?

Inlägg av PluggarN »

Ska börja läkarprogrammet i nu vår och undrar om det finns kurser som ni tycker är bra att välja till? (30 hp läkare + 15 resterande = max 45 hp/termin). Något som kan vara nyttigt till utbildningen som typ statistik eller något.
Tack för svar <3
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Distanskurs?

Inlägg av Backworldsman »

Mitt första tips skulle vara att sätta en hög ambitionsnivå för dig själv på läkarprogrammet istället, det är stor skillnad mellan att just passera lägsta gränsen på tentor/förhör och att kunna imponera med riktigt långtgående och omfattande ämneskunskaper, med det sagt så kan lägsta gränsen vara ganska högt satt ibland också; gör du ett gott intryck på examinatorer och föreläsare så kommer du sannolikt även kunna använda detta i ditt framtida yrkesliv.

I andrahand så skulle jag valt att läsa kemi, latin eller olika språkkurser.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Distanskurs?

Inlägg av Nils »

Kemi eller farmakologi om du drar mer år medicinarhållet,
latin eller anatomi om du drar mer åt kirurg- eller röntgenhållet,
statistik, biokemi eller biomedicin om du känner för forskning i framtiden,
andra kurser ifall du vill bredda kompetensen utanför det medicinska (juridik, ekonomi, programmering).

Vissa lärosäten har kurser som särskilt vänder sig till läkarstudenter, eller verkade åtminstone ha det för några år sedan.
visitor

Re: Distanskurs?

Inlägg av visitor »

Jag skulle säga ta det lugnt första terminenerna. Visst statistik är nyttigt men sådant får du utbildning på i forskarskola. Gillar du matematik som jag föreslår jag först en kurs i calculus och sedan statistik men det är grym overkill för läk.prog. och mer som privat hobby. Har en del vänner som läser språk parallellt vilket jag ser som bra och konkurrenskraftigt, då det är språk såsom arabiska, spanska, franska eller ryska vilket gör att man täcker in stora delar av världen. Extra språk är även ett krav om du tänkt söka till Läkare utan gränser eller liknande i framtiden.

Lycka till i vår!
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Distanskurs?

Inlägg av Wolthura »

På KI kan vi välja till FOLÄK / Forskningsintroducerande kurs för studenter på läkarprogrammet (1QA048) som man läser under preklin. Kolla vad just ditt universitet har för valbara kurser för läkarstudenter. Annars instämmer jag med Backworldsman, jag skulle inte läst extra förutom typ FOLÄK under preklin, men under kliniska terminer funderar jag på ekonomi. Lånar tråden och undrar om det finns någon som vet om det finns bra vårdjuridikkurser? Helst i Stockholmsregionen alternativt distans (men det brukar vara rätt kasst...).
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Skriv svar