Måste man vara duktig på att hålla tal?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
Anonym

Måste man vara duktig på att hålla tal?

Inlägg av Anonym »

Måste man vara duktig på att hålla tal om man går på läkarlinjen? Under senare delen av mitt liv har jag blivit extremt nervös när jag ska hålla tal. Jag burkar kunna hålla tal men jag skakar och är illamående innan. Om jag får välja avstår jag helst från att tala för det är liksom inte min grej. Men består läkarlinjen av mycket muntligt? I grupp fungerar jag hur bra som helst. Det är mer om jag behöver stå ensam och presentera något.
Herr X

Muntligt

Inlägg av Herr X »

Jag tror det iallafall kan vara en del muntligt på läkarprogrammen som är utformade utifrån problembaserat lärande. Där är det nog mycket möjligt att basgruppsfallen redovisas muntligt. Jag är själv mycket nervös när jag ska tala inför folk, men jag tänker mer på det som att det kan tränas bort. Ju mer jag exponeras för det, desto mindre rädd blir jag för det i framtiden. Därför tycker jag inte att du ska låta läkarprogrammets muntliga del få avgöra huruvida du är en framtida läkarstudent eller inte, om det nu är därför du frågar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Muntligt

Inlägg av Nils »

Examensarbetet presenteras muntligt inför grupp. Det brukar dock vara just en grupp och inte någon folkmassa (d.v.s. inte hela klassen).
Anonym

Muntligt

Inlägg av Anonym »

Nej precis man vill ju inte låta en sådan sak stoppa en från drömmen. Alltså en grupp går ju bra på typ 20-30 personer men blir det fler tycker jag att det är ganska jobbigt. Speciellt om man inte känner alla. Jag har ju haft det ganska jobbigt med att tala inför någon :( det blev bättre i gymnasiet då vi redovisade i gruppen och jag kom nära klassen. Men tanken av att stå i en aula ensam längst fram skrämmer mig väldigt mycket. Det kan ju vara så att man lär sig efter ett tag, men just nu känns det väldigt jobbigt.
Hur mycket muntligt är det på läkarlinjen ? Gör man muntliga tentor ?
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Muntligt

Inlägg av Tesla »

Ja, muntliga tentor finns. I princip så sitter man några få personer runt ett bord och besvarar frågor som ställs till dig.
Kalle

Muntligt

Inlägg av Kalle »

Beror väl på vilken lärosäte man börjar på. Kan väl skilja mycket mellan exempelvis Örebro och Göteborg där den senaste har väldigt lite muntlig redovisning.
arelig

Muntligt

Inlägg av arelig »

Jag har gått några terminer i Örebro och vi har inte haft några muntliga redovisningar alls i princip. Vi har ju PBL och sitter och diskuterar våra fall i grupp 2 gånger i veckan vilket på sätt och vis är en muntlig redovisning men det blir inte samma sak som att ha en muntlig redovisning inför en publik. När vi har våra basgruppsträffar så sitter man 6-8 pers runt ett bord och diskuterar det man har pluggat in till just det fallet och det är mycket mer avslappnat än en vanlig redovisning. Man blir kompis med dom man är i samma basgrupp med och hela situationen är väldigt avslappnad så det är ingenting du behöver oroa dig för. Det är ungefär samma stämning som när man sitter och snackar skit på lunchen.
Så om du väljer att plugga i Örebro så behöver du inte vara orolig =)
anonym

Muntligt

Inlägg av anonym »

Hej, tack för svaren :) Uppskattar det verkligen. Ja men precis sådan övningar tycker jag är bra. Sitter man ner och har en konversation så är det ju helt okej, det kan ju vara lite stelt i början men man kommer in i det. Det roliga är att jag har sökt
1. Göteborg
2. Linköping
3. Örebro
Men funderar på att ändra på det starkt nu. Jag har bara valt universiteten efter vad som är närmast mig. Men egentligen spelar det ingen roll var jag läser.

Självklart är detta något jag vill jobba på. Under gymnasiet hade jag ångest varje gång jag skulle presentera något och jag vågade inte säga det till någon utan jag tog det dåliga betyget istället för att jobba på det. Vilket jag nu ångrar... :olycklig:
Gäst

Muntligt

Inlägg av Gäst »

Ofta finns det hjälp att få, i Linköping till exempel Våga Tala-kurs: https://www.isv.liu.se/sprakverkstaden/vaga-tala?l=sv

Finns säkert mer hjälp att få från studenthälsan och andra håll. Borde väl finnas liknande på andra lärosäten får man hoppas :)
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Måste man vara duktig på att hålla tal?

Inlägg av Crayon »

Det bör finnas dylika kurser på alla universitet, annars är det en klar brist. Jag tog f.ö. knäcken på min rädsla genom att hålla ett föredrag för flera hundra forskare om deras specialområde i Stockholms universitets största aula. Så drastisk behöver du förstås inte vara, men försök inte undvika situationen. Även om du lyckas slippa undan på läkarprogrammet så kommer det andra tillfällen där du förväntas hålla tal eller föredrag. Otroligt onödigt att gå och vara rädd för något när det går att åtgärda!
Skriv svar