PBL - bra eller dåligt?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
gast

PBL - bra eller dåligt?

Inlägg av gast »

Hejsan!
Jag har sökt information om de olika lärosätena för läkarutbildning i Sverige, och vad jag har förstått så har en del PBL och andra inte. Vad anser ni studerande om PBL, är det bra eller dåligt?
lakstudupp

PBL - bra eller dåligt?

Inlägg av lakstudupp »

Mycket bra i Uppsala! 1 tillfälle i veckan (fallstart och fallavslut) och alltså en vecka för inläsning till fallavslutet. Oftast en del stöd i föreläsningar under inläsningstiden, samt kompletterande självinläsning i kurslitteratur etc.

I Linköping har jag förstått att det ser annorlunda ut med 2 tillfälle/vecka, där PBL tar upp större del av undervisningstiden, med ffa egeninlärning till PBL utan föreläsningsstöd.

Har hört från studenter att det varierar väldigt vilka som gillar detta Linköpings-PBL och vilka som inte gör det. Har även hört från en lärare med erfarenhet från båda lärosätena att hen tyckte att studenterna i Lkpg inte nådde samma kunskapsdjup som de gör med Uppsalas PBL, där föreläsningar och PBL kompletterar varandra i högre grad och mer inläsningstid.
Eli

PBL - bra eller dåligt?

Inlägg av Eli »

Det här var den stora frågan när jag skulle söka. Jag valde till slut Göteborg som förstahandsval och kom in, så jag kan inte svara på din fråga. Jag är supernöjd med att det inte är PBL men jag är ganska säker på att jag nog hade gillat PBL också. Förstås är det svårt att veta, men jag tror att vilket som hade varit bra för mig. Men det är ju individuellt. Men jag tror inte att huruvida du får en bra utbildning eller inte hänger på om det är PBL eller inte, det finns mycket runtomkring som är viktigt också. Om man trivs i staden, med det studiesociala, m.m. Lycka till med ditt val :).
Eli

PBL - bra eller dåligt?

Inlägg av Eli »

...sedan är det inte så att vi i Göteborg bara har föreläsningar. Beroende på kurs har vi olika mycket seminarier (som jag förstått påminner om de man har vid PBL), laborationer, lite grupparbeten, m.m.
Skriv svar