Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
The orginal poster

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av The orginal poster »

Jag har haft lite diskussioner med en person som jag känner i familjen som verkar ha lite koll (vet inte hur säker hens källa är) på läkarprogrammens ledningar på diverse universitet runt om i Sverige. Eftersom det kanske är oartigt och inte så bra i allmänhet att tala om specifika fall med namn (vi vill nog inte ha ett andra flashback med personangrepp här och där :sliten: ) så tänkte jag att det kanske finns några som vill diskutera detta i allmänhet.

Simple and easy; Hur viktig är ledningen för att läkarutbildning ska vara bra? Behövs det att de som är på topnivåer t.ex. politiker och rektorn, är engagerade och är villiga att pumpa in pengar in i läkarutbildningen? Hur mycket kan konflikter bland professorer, styrelse, rektorer och övriga anställda spilla över på studenterna? Är det någon som har kanske ett bra koll på detta och har upplevt att det har varit kaos pga dålig ledning som är i konflikt med varandra? Har det varit så illa att det har resulterat i att flera viktiga anställda har sagt upp sig och flyttat till något annat ställe?
anony

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av anony »

Det beror nog rätt mycket på hur illa det är, och på vilken nivå. Det beror också på en själv, hur pass ambitiös man är, hur pass mogen man är att läsa mellan raderna. Kan ju säga att på ett visst lärosäte är en viss tidig preklin-kurs ren katastrof. Det går så pass långt att om man läser mellan raderna, vill kursledningen ha möjlighet att kunna underkänna folk utan någon riktig anledning (mer än att löst hänvisas till kursmål). All kritik mot kursen vänds direkt tillbaka mot studenterna som då inte har ansträngt sig nog, eller tagit tillräckligt med ansvar för sina studier. Dessutom verkar det fifflas med utvärderingar.

Det är ett onödigt stressmoment. Känner man däremot att kursledningen är där för att stötta en, och gör sitt yttersta för att man ska lära sig väl, blir studierna en fröjd.
The orginal poster

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av The orginal poster »

anony skrev:Det beror nog rätt mycket på hur illa det är, och på vilken nivå. Det beror också på en själv, hur pass ambitiös man är, hur pass mogen man är att läsa mellan raderna. Kan ju säga att på ett visst lärosäte är en viss tidig preklin-kurs ren katastrof. Det går så pass långt att om man läser mellan raderna, vill kursledningen ha möjlighet att kunna underkänna folk utan någon riktig anledning (mer än att löst hänvisas till kursmål). All kritik mot kursen vänds direkt tillbaka mot studenterna som då inte har ansträngt sig nog, eller tagit tillräckligt med ansvar för sina studier. Dessutom verkar det fifflas med utvärderingar.

Det är ett onödigt stressmoment. Känner man däremot att kursledningen är där för att stötta en, och gör sitt yttersta för att man ska lära sig väl, blir studierna en fröjd.
Att ledningen inte vill förbättra kurser tycker jag kan tolkas som ett stort problem; att blunda för problem gör inte så att problemen försvinner, och sytet med utvärdering av kurser försvinner. Det jag undrar är lite vad "fifflas med utvärdering betyder"? Är det folk som ändrar siffror och påstående för att de på papper ska få bra betyg från studenterna? Talar den utvärderingen som kursledningen skickar till programledningen osanning? Eller är det bara att ledningen inte tar den seriöst?

Dock är jag fundersam över att man kan underkänna folk utan någon riktig anledning. Jag trodde att lärosätena fick pengar från staten för varje poäng som studenten har klarat av, något de inte kan göra om de inte har klarat av tentan. Det känns inte riktigt gynnsamt för universiteten att underkänna folk.

Det man har märkt själv är att ibland så är vissa kurser väldigt dåligt planerade; osynkat och konstigt. Jag själv har inte så mycket inside-information om just detta, men det kan ju vara en kombination av professorer som inte har tid, lokaler som är uppbokade och *cough* konflikter i ledningen (luktar conspiracy theory :skam: )

Själv har man märkt att om inte termin/kurs-sekreteraren gör sitt jobb så blir livet lite surare för studenterna. Man har varit med om Powerpoint och PDFer som inte har skickats ut till studenterna i god tid; ganska ofta två eller tre dagar efter föreläsningen, vilket helt förstör mångas sätt att ta anteckningar under föreläsningen, eftersom många (inklusive jag) har allting digitalt för att minimera risken att slarva bort pappren. Ibland har man märkt som student att det finns små luckor i kommunikation mellan folket som ska styra upp utbildningen för kursen/terminen. Detta antyder kanske att kanske inte allt står rätt till; men vad vet jag? Antagligen har jag läst för många konspirationsteorier.

Sedan kan man ju alltid snoka runt lite i läkartidningens jobb arkiv. Jag skulle nog anta att om det finns samma professor-jobb utannonserad flera gånger under en kort period (vi snackar inte om dagar eller månader utan kanske ett fåtal år) så kan man nog dra slutsatsen att det är något lurt på gång, eftersom den förra inte ville stanna kvar på sin post och den nya inte heller vi göra det. Vad jag har hört så finns det vissa lärosäten som har haft det svårt att hitta folk som vill stanna kvar och vara professorer för ämne X, och frågan är då kanske varför det är så?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av Nyberg89 »

Har haft föreläsare på högskolan (ej läkarprogrammet) som började med att presentera sig och säga att hon egentligen inte ville vara där och att hennes tjänst på universitetet tvingade henne att undervisa.. så nog kan det finnas missnöjda där ute.
Gäst

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av Gäst »

luktar det också KI för er andra läsare?
The orginal poster

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av The orginal poster »

Gäst skrev:luktar det också KI för er andra läsare?
Hmm, det verkar som att det inte bara är ett lärosäte då som har haft de problemen jag har beskrivit... (ni kan säkert läsa mellan raderna vad jag menar :ful-ler: )
Nyberg89 skrev:Har haft föreläsare på högskolan (ej läkarprogrammet) som började med att presentera sig och säga att hon egentligen inte ville vara där och att hennes tjänst på universitetet tvingade henne att undervisa.. så nog kan det finnas missnöjda där ute.
Det låter inte så bra. Det är svårt att bli av med sådana problem, men hon måste antagligen göra sitt jobb tillräckligt bra för att inte bli sparkad.
anony

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av anony »

Har också haft enorma problem med föreläsare som inte kan eller vill föreläsa, utan gör det för att de är illa tvugna. Resultatet blir värdelösa föreläsningar, och att man skippar det mesta. Kan säga att det jag skrev inte handlar om KI, så med största sannolikhet finns problemen på många ställen.
The orginal poster

Hur viktig är ledningen för att utbildning ska vara bra?

Inlägg av The orginal poster »

anony skrev:Har också haft enorma problem med föreläsare som inte kan eller vill föreläsa, utan gör det för att de är illa tvugna. Resultatet blir värdelösa föreläsningar, och att man skippar det mesta. Kan säga att det jag skrev inte handlar om KI, så med största sannolikhet finns problemen på många ställen.
Det är intressant att det finns liknande problem på flera universitet runt om i Sverige (visste inte det innan). Detta är nog ett ämne som inte diskuteras tillräckligt ofta bland alla studenter. :velig: Det känns tragiskt att folk sitter på sina prof. positioner och inte vill dela sin kunskap med den nästkommande-generationen läkare, utan kanske bryr sig mer om sin egna forskning och andra förmåner som medföljer tjänsten.

Vi kan nog alla hålla med om att engagerade föreläsare med mycket erfarenhet inom vården och forskning är viktigt för att vi studenter kan få de bästa förutsättningarna att bli bra läkare i framtiden. Men jag kan verkligen förstå att det kan vara svårt för universitet att locka kompetenta överläkare med mycket erfarenhet, hög lön och bra position på sitt nuvarande arbete, att överge sjukhuset och mycket av det kliniska arbetet för bli professor.

Jag antar att detta är delvis kårens och alla studenters ansvar att förbättra situationen; men jag tror inte att man kan göra så mycket. :ledsen:
Skriv svar