Kalla fötter för läkaryrket framåt slutet av utbildningen?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Isabelle

Kalla fötter för läkaryrket framåt slutet av utbildningen?

Inlägg av Isabelle »

Jag är 4 år in i utbildningen och har senaste året fått kalla fötter och motivationen har helt klart inte varit den samma den var i början.
Inte nog med att utbildningen inte fick det lyftet som alla talade om när kliniska kurserna började så ser framtiden för läkaryrket rätt trist ut just nu?

När jag pratar med bekanta och vänner till familjen som är läkare så är det få av dem som säger att de skulle blivit läkare om de fick välja idag. Jag ser att många av dem jobbar mycket mer och för mindre utdelning än de andra jag känner i samma ålder men som jobbar med andra yrken.
Samtidigt så känns det som vården i landet bara blir sämre och sämre. Färre vårdplatser, fler patienter på färre läkare och mer pappersarbete.
Fler som sjukskriver sig eller går på deltid för att man inte orkar.
För att inte tala om att man efter 5.5 år av slit ska kämpa för att få en AT plats som skall vara en del av utbildningen.

I helhet känns det som både utbildningen och yrket är väldigt mycket mer slit och mindre utdelning än andra yrken med lika lång utbildning. Inte nog med det känns det som framtidsutsikterna blir sämre och sämre.

Hur motiverar ni andra er till att fortsätta igenom utbildningen?
Har jag fått en överdriven negativt bild eller hur skall man tänka?
Jspr

Motivation under utbildningen

Inlägg av Jspr »

Vilket yrke med lika lång utbildning uppfattar du har mer "utdelning"?
t10

Motivation under utbildningen

Inlägg av t10 »

Jag skulle nog säga Civil ingenjör inom datateknik bland annat :)
Jspr

Motivation under utbildningen

Inlägg av Jspr »

Vari består den högre utdelningen i som civilingenjör?
gast

Motivation under utbildningen

Inlägg av gast »

Hur definierar du "utdelning" (vilka delar ingår)?
Jupiter

Motivation under utbildningen

Inlägg av Jupiter »

Åt det hållet undrar jag också, jag har däremot bara gått två terminer än så länge.
Sojk

Motivation under utbildningen

Inlägg av Sojk »

Varför ville du bli läkare från början? Kan du inte återfinna motivationen i det som motiverade dig inledningsvis? Personligen så känner jag mig mer motiverad för varje termin som går (går T8 nu), men det hör ju ihop med mitt stora intresse för medicin och det faktum att jag älskar att lära mig mer inom ämnet. För mig finns det inget mer motiverande än att få sy sina första stygn, diagnostisera sin första kolecystit eller höra ett blåsljud för första gången.

Gällande vänner o släkt som arbetar inom yrket kan jag hålla med om att det till och från uttrycks mycket frustration över långa vårdköer och hög arbetsbelastning, men de jag känner tycker ändå att det positiva med yrket väger över. För- och nackdelar finns ju gällande alla yrken så det tänker jag inte så mycket på.

Om man definierar utdelning som pengar så innebär läkaryrket garanterat mer slit och hårt jobb för pengarna än vad som krävs inom vissa andra yrken med kortare utbildning. Men det ger så mycket mer inom många andra områden!! Så ja, vart vill jag komma egentligen, men jag tycker nog att du har en ganska negativ bild av yrket utifrån ditt inlägg. Mina tips är att du funderar över följande: Varför vill du bli läkare? Vad ser du för positiva saker med att jobba som läkare? Vad tycker du är kul inom medicinen? Vad drömmer du om att få arbeta med? Tänk igenom alla positiva saker med läkaryrket och sätt upp målbilder för dig själv vart du vill nå så kanske du kan återfå lite av motivationen? Funkar iallafall för mig de gånger man känt sig lite trött och sliten av studierna ;)
Skriv svar