Hund på klin?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Gäst

Hund på klin?

Inlägg av Gäst »

Hejsan!
Jag funderar starkt på att skaffa hund och undrar om det är någon av er som haft det och hur ni har löst det med de kliniska placeringarna? Jag pluggar i Linköping och (som på de flesta ställen?) vet man inte var man får göra sina placeringar. Jag tänker att det vore optimalt att ta med hunden till orten för placeringen och sen kunna gå hem på lunchen för att rasta, alternativt hitta dagmatte om det är för långa dagar. Skulle jag få stanna i Linköping har jag inga problem med hundpassning utan det är om jag hamnar någon annanstans som det blir svårare att lösa.
Jag tar tacksamt emot alla funderingar och tips ni kan erbjuda!
Sokla

Hund på klin?

Inlägg av Sokla »

Hej!

Jag köpte min hund sommaren efter t1 på läkarprogrammet i Göteborg. Skall nu börja t8 till hösten. För mig funkar det bra trots kliniska placeringar, men det är inte alltid enkelt. Mina föräldrar bor i samma stad så de gör mitt hundägande möjligt genom sin hjälp, men utan dem hade det ej fungerat. I Göteborg har vi dock hittills endast haft enstaka dagar på annan ort men detta ser väl annorlunda ut i Linköping vad jag har hört från kompisar där. Ordvalet optimalt är nog att överdriva, att springa hem snabbt på rasten för att gå ut med hunden är tyvärr långt ifrån optimalt och ingenting som jag tycker är hållbart i längden. (Min personliga åsikt). Problemet är väl också om du ej tillåts ha hunden på de boenden som erbjuds vid eventuell utplacering, beroende på din ekonomiska situation kanske du dock kan lösa hundvänligt boende på egen hand och då kan det väl funka :) Nu lät jag nästan lite negativ och det vore fel för som sagt för mig fungerar det förhållandevis bra :) För övrigt kan man i Göteborg få prioritering att få placering i Göteborgsområdet om man tex forskar, undervisar m.m, så sådana engagemang kan ju underlätta hundägande också :)
Skriv svar