Hur är läkarstudenter?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

Phantomen skrev: Känner en viss ironi från dig, vilket gläder mig och vidare får mig att undra:
Vad exakt är det du inte förstår?

Tror du på fullaste allvar att alla läkarstudenter som är statuskåta kommer bli sämre läkare i snitt, än de som har (enligt dig) ädlare anledningar?

Det förefaller mig väldigt osannolikt att det skulle vara på det viset. Men vad vet jag? Du verkar ha koll på vilka orsaker till yrkesval som alstrar de bästa läkarna..

"Hej på dig!"
Alltså, det jag inte förstår är vrf man ens vill bli läkare om man inte har ngt intresse för det? Visst, det kan väl hända att personen i fråga bli en toppenläkare, men hur kul kan det vara att jobba med ngt som man inte brinner för?

Jag säger inte detta utan att jag har några egna erfarenheter av det. Jag har själv träffat på läkare som egentligen velat jobba med helt andra saker, men kanske haft ett tryck på sig från sina föräldrar osv..

Var t.ex. en i min gymnasieklass som ville bli läkare. När jag frågade henne om hon hade funderat över vad för sorts läkare hon ville bli berättade hon att hon inte visste vad specialiteten hette men att hon gärna ville jobba med att ta emot mammor som ska till och föda + att hjälpa dem under förlossningen. Jag frågade henne då om det inte var barnmorska hon ville bli? Med tanke på att just det arbetet som hon beskrev är vad en barnmorska gör (läkaren blir för det mesta inte ens kontaktad under en förlossning om det inte är så att det blir några extra komplikationer). Men det ville hon då absolut inte bli. Den här tjejen som jag pratar om kommer säkert bli en jättebra läkare men kanske en ännu bättre barnmorska?

Jag känner också en som läser tll läkare som egenligen hade velat arbeta som snickare, men som råkade ha 20.0. Han var då tvungen att "använda" sina betyg. Nu går han alltså en utbildning som han inte ens har något intresse för.

Att vara läkare handlar heller inte bara om att kunna läsa sig till mest fakta, utan själva bemötandet med sina patienter är nog så viktigt. Jag tycker därför att det skulle vara mer intevjubaserad intagning så att personer som verkligen vill bli läkare, men som kanske inte har det bästa betygen också ska få en chans.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av empezar »

Snickaren kanske blir en utmärkt ortoped.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Nils »

(detta skrevs efter Phantomens senaste inlägg, före de nästföljande två)

Att någon vill uppnå högre status/lön säger inte per automatik att den personen blir en bra eller dålig läkare. Det kan fungera som en sporre till att bli en så bra läkare som möjligt, i den utsträckning som de två sakerna upplevs förknippade med varandra. Å andra sidan finns det en del läkarstudenter som verkligen är inne på överlägsenhetskomplex-spåret och har uppenbara problem med professionellt uppförande (när betygsättarna inte ser dem); jag skulle själv ogärna ha dem som kollegor på arbetsplatsen och jag tror att de kommer att ha svårigheter med att bli uppskattade av både patienter och övrig personal även om de är duktiga på de intellektuella och praktiska arbetsuppgifterna. Att en läkare kan sitt jobb är viktigare än att läkaren är charmig men det är tveksamt om det är värt att ha en superkunnig läkare på en arbetsplats ifall denne får annan duktig personal att vilja arbeta någon annanstans och patienter drar sig för att möta denne.

Den ovan beskrivna personlighetstypen tror jag är överrepresenterad bland dem som värderar status/lön högt. Det betyder dock inte att alla som värderar status/lön högt är av samma typ; det kan ju också vara just en läkare med ädla avsikter som, efter diverse erfarenheter, har bestämt sig för att även hålla sig med lite stolthet (d.v.s. vara "tuff uppåt" utan att för den skull vara mindre omtänksam om patienter och respekterande mot övrig personal).

Det kan rentav vara så att stolthet kan vara en underlättande egenskap när det gäller att vara tuff för patienternas och andras skull.
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Phantomen »

mariasol skrev: Alltså, det jag inte förstår är vrf man ens vill bli läkare om man inte har ngt intresse för det? Visst, det kan väl hända att personen i fråga bli en toppenläkare, men hur kul kan det vara att jobba med ngt som man inte brinner för?

Jag säger inte detta utan att jag har några egna erfarenheter av det. Jag har själv träffat på läkare som egentligen velat jobba med helt andra saker, men kanske haft ett tryck på sig från sina föräldrar osv..

Var t.ex. en i min gymnasieklass som ville bli läkare. När jag frågade henne om hon hade funderat över vad för sorts läkare hon ville bli berättade hon att hon inte visste vad specialiteten hette men att hon gärna ville jobba med att ta emot mammor som ska till och föda + att hjälpa dem under förlossningen. Jag frågade henne då om det inte var barnmorska hon ville bli? Med tanke på att just det arbetet som hon beskrev är vad en barnmorska gör (läkaren blir för det mesta inte ens kontaktad under en förlossning om det inte är så att det blir några extra komplikationer). Men det ville hon då absolut inte bli. Den här tjejen som jag pratar om kommer säkert bli en jättebra läkare men kanske en ännu bättre barnmorska?

Jag känner också en som läser tll läkare som egenligen hade velat arbeta som snickare, men som råkade ha 20.0. Han var då tvungen att "använda" sina betyg. Nu går han alltså en utbildning som han inte ens har något intresse för.

Att vara läkare handlar heller inte bara om att kunna läsa sig till mest fakta, utan själva bemötandet med sina patienter är nog så viktigt. Jag tycker därför att det skulle vara mer intevjubaserad intagning så att personer som verkligen vill bli läkare, men som kanske inte har det bästa betygen också ska få en chans.

Jag tycker fortfarande det är något trångsynt av dig att döma läkarstudenters anledningar till yrkesval. Vilka grundläggande/primära anledningar man har behöver inte spegla vad man tycker om sitt yrke när man är färdig läkare och utövar det. De som , enligt dig, blivit pressade till yrket, kanske rent av tycker om sitt yrke i slutändan, när de fått mer kunskap om det. Likaså kanske studenter som dig, (med ädla anledningar) får en kalldusch när de kommer ut i verkligheten, och märker att det kanske inte var alls som de/du trodde. Det är en högst sannolik möjlighet, eller hur?

Med samma analogi tycker jag det är en högst sannolik möjlighet att de studenter som sätter status och lön i första hand, faktiskt inte behöver OGILLA läkaryrket, utan de kanske sätter status och lön i första hand primärt, just för tillfället. Detta kan mycket väl ändras under resans gång. Både åt det ena och det andra hållet.

Sen undrar jag om du har tänkt på hur många av läkarstudenterna som faktiskt erkänner att de valt yrket för status och lön? Det är ju inte direkt den politiskt korrekta anledningen som går hem hos de som frågar, inte sant?

Du VET väldigt lite, men pekar finger väldigt mycket.

Dina, lätt räknade, egna erfarenheter av korta hörsägenuppgifter är knappast ett pålitligt statistiskt faktum.

Sen undrar jag vad som säger att just DIN syn ,på vad som är en skälig orsak till yrkesval, är den "rätta"?
Senast redigerad av Phantomen den 24 nov 2009, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

Nils skrev:(detta skrevs efter Phantomens senaste inlägg, före de nästföljande två)

Att någon vill uppnå högre status/lön säger inte per automatik att den personen blir en bra eller dålig läkare. Det kan fungera som en sporre till att bli en så bra läkare som möjligt, i den utsträckning som de två sakerna upplevs förknippade med varandra. Å andra sidan finns det en del läkarstudenter som verkligen är inne på överlägsenhetskomplex-spåret och har uppenbara problem med professionellt uppförande (när betygsättarna inte ser dem); jag skulle själv ogärna ha dem som kollegor på arbetsplatsen och jag tror att de kommer att ha svårigheter med att bli uppskattade av både patienter och övrig personal även om de är duktiga på de intellektuella och praktiska arbetsuppgifterna. Att en läkare kan sitt jobb är viktigare än att läkaren är charmig men det är tveksamt om det är värt att ha en superkunnig läkare på en arbetsplats ifall denne får annan duktig personal att vilja arbeta någon annanstans och patienter drar sig för att möta denne.

Den ovan beskrivna personlighetstypen tror jag är överrepresenterad bland dem som värderar status/lön högt. Det betyder dock inte att alla som värderar status/lön högt är av samma typ; det kan ju också vara just en läkare med ädla avsikter som, efter diverse erfarenheter, har bestämt sig för att även hålla sig med lite stolthet (d.v.s. vara "tuff uppåt" utan att för den skull vara mindre omtänksam om patienter och respekterande mot övrig personal).

Det kan rentav vara så att stolthet kan vara en underlättande egenskap när det gäller att vara tuff för patienternas och andras skull.
Jag håller helt med dig! precis vad jag skulle velat få sagt och försökt... men uppenbarligen misslyckats med.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

empezar skrev:Snickaren kanske blir en utmärkt ortoped.

Alltså du fattar visst inte poängen...Tror du inte att jag också förstår att en snickare mycket väl hade kunnat bli en bra läkare? Är ju egentligen inte det saken handlar om. Mer om att man verkligen ska välja ett yrke man bryr sig och och tycker om ist för att bara tänka på status och pengar! Alla de läkare som t.ex. jobbar som stafettläkare, vad tror du den verkliga anledningen är till det?
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Phantomen »

mariasol skrev: Jag håller helt med dig! precis vad jag skulle velat få sagt och försökt... men uppenbarligen misslyckats med.
haha va?
En helomvändning?

Du håller med Nils?

Titta på hans första mening:

"Att någon vill uppnå högre status/lön säger inte per automatik att den personen blir en bra eller dålig läkare."

Detta håller du helt plötsligt med om?

Titta tidigare i tråden så är det ju tydligt att du antyder att om status och lön är huvudsakliga orsaken så är det inte en "vettig" orsak, enligt dig.

Vidare så måste Nils inlägg vara det mest politiskt korrekta jag sett, hehe. (No offense, Nils).

Det ironiska är att jag personligen har nästan lika "ädla/vettiga" orsaker att studera till läkare, enligt din definition av detta. Men trots det motsätter jag mig din generaliserande nedvärdering av studenter som råkar ha status som främsta anledning.

Men jag blir osäker vad du menar nu, då du talar emot dig själv i ditt senaste medhåll av Nils inlägg.

"PK for the win" som ungdomarna säger online :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av empezar »

mariasol skrev:Alltså du fattar visst inte poängen...Tror du inte att jag också förstår att en snickare mycket väl hade kunnat bli en bra läkare? Är ju egentligen inte det saken handlar om. Mer om att man verkligen ska välja ett yrke man bryr sig och och tycker om ist för att bara tänka på status och pengar!
Så det handlar egentligen om att du vill att de ska trivas med sitt jobb, av ren ynnest? För om de sköter sitt jobb kvittar det väl varför de valde jobbet?
mariasol skrev:Alla de läkare som t.ex. jobbar som stafettläkare, vad tror du den verkliga anledningen är till det?
Om din tes stämmer, är detta ett tydligt exempel på att vi faktiskt behöver folk som "bara tänker på status och pengar", för att fylla på med läkare där ingen annan vill jobba.

Jag skulle även vilja höra vilka anledningar till varför man pluggar läkare som du tycker är okej. Är det okej om man gör det för status, pengar OCH för att man är intresserad av människokroppen och tycker läkaryrket verkar intressant? Men att det i slutändan var just status och pengar (notera dock att man inte har så mycket status och pengar som läkare i Sverige) som fick dem att välja läkaryrket?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

Okej..Jag tycker att det är okej att man söker till utbildningen för att man både är intresserad av människokroppen + att man vill ha hög lön och status. Om person i fråga bara är intressead av det sistnämnda tycker jag helt enkelt att den personen ska avstå från utbildningen (vare sig han/hon kanske blivit en jättebra läkare). Det finns andra personen som hade kunnat göra det jobbet minst lika bra, men med ett större engagemang och intresse. Glada läkare ger i allmänhet glada patienter. Tycker hur som helst att det är väldigt onödigt att slarva bort ett så viktigt jobb på personer som egentligen inte bryr sig.

Jag tror absolut att stafettläkare gör det för just pengar. Vrf skulle man annars frivilligt flänga runt i sverige? Om de nu är så att de tycker om att fara runt på en massa olika orter hade de väl kunnat göra det med en anständig lön? Utan att ibland ta ut dubbelt så mkt betalt från lanstinget osv. Tycker att det är helt sjuk att läkare ens kan med att göra så, när man samtidigt vet med sig hur mkt nerskärningar som görs i vården. Hur var nu deras syfte med läkarutbildningen, deras ohyggliga intresse för människan?

Vill också tillägga att det är bra att du är en av dem som har ett "ädelt" syfte! :glad:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av empezar »

mariasol skrev:Okej..Jag tycker att det är okej att man söker till utbildningen för att man både är intresserad av människokroppen + att man vill ha hög lön och status.
Då hänger jag med.
mariasol skrev:Om person i fråga bara är intressead av det sistnämnda tycker jag helt enkelt att den personen ska avstå från utbildningen (vare sig han/hon kanske blivit en jättebra läkare). Det finns andra personen som hade kunnat göra det jobbet minst lika bra, men med ett större engagemang och intresse. Glada läkare ger i allmänhet glada patienter. Tycker hur som helst att det är väldigt onödigt att slarva bort ett så viktigt jobb på personer som egentligen inte bryr sig.
Det här är vi nog överens om. Jag tycker också att man åtminstone bör ha ett intresse för människokroppen om man ska bli läkare, annars gör man nog både sig och sina patienter en otjänst.
mariasol skrev:Jag tror absolut att stafettläkare gör det för just pengar. Vrf skulle man annars frivilligt flänga runt i sverige? Om de nu är så att de tycker om att fara runt på en massa olika orter hade de väl kunnat göra det med en anständig lön? Utan att ibland ta ut dubbelt så mkt betalt från lanstinget osv. Tycker att det är helt sjuk att läkare ens kan med att göra så, när man samtidigt vet med sig hur mkt nerskärningar som görs i vården. Hur var nu deras syfte med läkarutbildningen, deras ohyggliga intresse för människan?
De flesta stafettar inte hela livet. Många gör det inte för pengarna, utan för att de får större kontroll över sina arbetstider (något du inte har när du jobbar åt landstinget). Något du också glömmer bort är att en stafettläkare kanske får ut mer pengar i fickan, men pengarna landstinget betalar ut är densamma (eller lägre) som de betalar för en fast anställd läkare. Nils har berättat om en stafettläkare som sökte samma tjänst han fyllde som stafettläkare, till lägre lön än han fick som stafettläkare, men blev nekad tjänsten. Antagligen var detta för att de förlorade pengar på att anställa honom, då de måste betala arbetsgivaravgifter, semesterersättning, och så vidare. Jag tycker vi ska vara tacksamma att det finns stafettläkare, och mindre tacksamma för att de behövs.
mariasol skrev:Vill också tillägga att det är bra att du är en av dem som har ett "ädelt" syfte! :glad:
Jag har personligen inte berättat om mina egna anledningar till varför jag vill bli läkare. Du skulle säkert "godkänna" dem. Jag ville bara veta mer om vad du tyckte var en bra anledning till att bli läkare, och vi verkar ha ungefär samma syn på det, trots allt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar