Hur är läkarstudenter?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
Papillon
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 13:55

Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Papillon »

Är antagen till vårterminen sedan några veckor tillbaka och har börjat fundera lite över om jag ens passar till yrket. Jag vill läsa framförallt pga. att jag är mycket intresserad av naturvetenskap, medicin, anatomi etc. Jag har emellertid fått intrycket av att läkarstudenter idag är väldigt empatiska, vill arbete med människor mer än något annat osv. Detta är inte en beskrivning som passar in på mig - visst, jag är inte misantrop eller så, men jag drömmer inte direkt om att få ta på sjuka människor.

Läste att det var en stor merit att ha jobbat på t.ex. demens-/äldreboende tidigare, om man sökte via intervju (vilket jag inte gjorde, hade sannolikt inte blivit antagen då). Jag skulle inte frivilligt sätta min fot på ett sådant ställe, om det inte var för att hälsa på en släkting.

Skulle vara intressant att höra från någon som påbörjat utbildningen. Stämmer mina fördomar beträffande läkarstudenter? Är mina oroligheter befogade? Bör jag kanske rent av söka något annat? Funderade ett tag på tandläkare, men det känns så begränsat samtidigt behöver man iofs. inte vara medmänniska of the year för att fixa yrket.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av judithstar »

Papillon skrev:Är antagen till vårterminen sedan några veckor tillbaka och har börjat fundera lite över om jag ens passar till yrket. Jag vill läsa framförallt pga. att jag är mycket intresserad av naturvetenskap, medicin, anatomi etc. Jag har emellertid fått intrycket av att läkarstudenter idag är väldigt empatiska, vill arbete med människor mer än något annat osv. Detta är inte en beskrivning som passar in på mig - visst, jag är inte misantrop eller så, men jag drömmer inte direkt om att få ta på sjuka människor.

Läste att det var en stor merit att ha jobbat på t.ex. demens-/äldreboende tidigare, om man sökte via intervju (vilket jag inte gjorde, hade sannolikt inte blivit antagen då). Jag skulle inte frivilligt sätta min fot på ett sådant ställe, om det inte var för att hälsa på en släkting.

Skulle vara intressant att höra från någon som påbörjat utbildningen. Stämmer mina fördomar beträffande läkarstudenter? Är mina oroligheter befogade? Bör jag kanske rent av söka något annat? Funderade ett tag på tandläkare, men det känns så begränsat samtidigt behöver man iofs. inte vara medmänniska of the year för att fixa yrket.

jag är antagen nu till vårterminen och vill hellst inte jobba med dementa människor/på ett äldreboende, det verkar helt enkelt tråkigt.
så du är nog inte ensam.... nu är ju sjuksköterska innan och kom in på intervju....
Papillon
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 13:55

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Papillon »

judithstar skrev: jag är antagen nu till vårterminen och vill hellst inte jobba med dementa människor/på ett äldreboende, det verkar helt enkelt tråkigt.
så du är nog inte ensam.... nu är ju sjuksköterska innan och kom in på intervju....
Okej.


Nu var det ju bara ett exempel jag tog upp för att visa hur (o)empatisk jag är. Inte riktigt vad jag ville ha svar på m.a.o, men tack i alla fall.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av judithstar »

Papillon skrev: Okej.


Nu var det ju bara ett exempel jag tog upp för att visa hur (o)empatisk jag är. Inte riktigt vad jag ville ha svar på m.a.o, men tack i alla fall.

jo visst.... men det jag menade var nog att alla är vi olika.....
läkarna på mitt jobb är olika medmänskliga eller vad man ska säga....
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Nils »

Det finns många olika läkarroller som olika personligheter är olika lämpade för. En neurotisk person blir kanske inte optimal när det gäller att vara allmänläkare men kan vara bra mycket bättre än en social men mindre strikt person när det gäller patologi.

För att göra en sportanalog så är inte en bra fotbollsspelare nödvändigtvis en bra höjdhoppare.

Det gäller bara att upptäcka vad man har läggning för.
fluddyflea
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 okt 2008, 10:41

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av fluddyflea »

nä jag sitter med typ samma farhågor men jag har nog kommit fram till att det mkt väl kan vara jävligt bra ändå. jag känner att jag inte riktigt känner mig själv, jag har verkligen ingen aning om ifall jag har bra förutsättningar för den "mänskliga" biten (human touch) osv etc. men fuck it känner jag nu; utbildningen verkar vara fet och det får väl visa sig hur det blir med resten. när det kommer till det här med människokontakt har vi som är annorlunda lite samma problem som de lite överviktiga. det finns en norm som stipulerar hur en bra medmänniska är... men! då drar jag mig till minnes schismer mellan mig och andra under min skoltid då jag inte så sällan var ganska ensam i vilka lärare jag tyckte var fetast. och de lärarna behövs för såna som jag. och de läkarna som inte har de typiska dragen (som medmänniskor), ja de behövs också. tror jag iaf. vad tror du?

äldreboende hade inte heller jag frivilligt satt min fot på. men jag gjorde det ändå för att maxa mina chanser på PIL då jag inte visste hur jag skulle klara högskoleprovet. det sög. det sög riktigt mkt. nu känns det helt ok men suger fortfarande rätt mkt. ja... men jag har ändå fått tillräckligt mkt uppskattning från boende och medarbetare för att jag ska palla ta tag i den här utbildningen och tänka seriöst på den mänskliga biten, något jag nog inte hade vågat om jag glidit in på en HP-macka (vilket inte är säkert att jag hade gjort i sthlm, men någonstans iaf tror jag).

papillon är en rätt ägig film, ej läst boken :( man kan ju älska slutet på ön till döds

fridens liljor!
Mark
Papillon
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 13:55

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Papillon »

Nils skrev:Det finns många olika läkarroller som olika personligheter är olika lämpade för. En neurotisk person blir kanske inte optimal när det gäller att vara allmänläkare men kan vara bra mycket bättre än en social men mindre strikt person när det gäller patologi.

För att göra en sportanalog så är inte en bra fotbollsspelare nödvändigtvis en bra höjdhoppare.

Det gäller bara att upptäcka vad man har läggning för.
Stämmer förmodligen, antar att jag tänker för mycket om dagarna (blir lätt så när man inte gör annat än väntar). Inbillat mig att läkare är fulländade empatiska genier hela bunten. :D
Kurserna i "personlig utveckling", som verkar gå varje termin, ser jag fram emot med lite blandade känslor.
fluddyflea skrev:papillon är en rätt ägig film, ej läst boken :( man kan ju älska slutet på ön till döds
Filmen är en av mina favoriter, men boken är faktiskt ännu bättre!
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av judithstar »

papillion- var ska du läsa?
Papillon
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 nov 2008, 13:55

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Papillon »

judithstar skrev:papillion- var ska du läsa?
I Lund. Och du själv? KI eller Umeå?
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av judithstar »

umeå:)
Skriv svar