Hur är läkarstudenter?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

empezar skrev:En dålig läkare har nog till exempel mindre nöjda patienter, får många anmälningar, feldiagnostiserar/felbehandlar, är allmänt lat och fungerar dåligt ihop med övrig personal. Visst är det lättare att se om en ekonom är duktig eller inte, men nog finns det sätt att skilja bra läkare från dåliga.
Jo det är ju klart, men alla patienter anmäler kanske inte trots att de fått ett dåligt bemötande. Angående felbehandlingar kanske inte det heller alltid är så lät att upptäcka (om inte patienten skulle anmäla). Om det här systemet skulle fungera skulle ju typ en utomstående läkare få sitta med vid varje patientmöte eller att varje patient efter varje läkarmöte får fylla i en blankett om hurdan läkaren var under deras besök.

Klart jag kan hålla med om att en läkare som gör många tabbar, kanske är värd en mindre lön osv. (även om han hon då antagligen kommer söka sig till ngt annat arbete). Men man ska också komma ihåg att det verkligen inte är alla felaktigheter som en läkare gör som faktiskt anmäls.

Vill också tillägga att det såklart finns en del läkare som uppyller alla de kriterier som du ovan nämner. Jag tycker då som dig att de borde ha en sämre lön. Men det jag vill få fram är att det kanske inte alltid är så lätt att urskilja en dålig läkare från en bra i realiteten. Även om det kanske finns vissa väldigt tydliga exempel..

Så alltså, kan man komma på ett bra sätt att urskilja en dålig från en bra läkare, kommer jag inte gör ngt som helst motstånd.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av empezar »

mariasol skrev:Klart jag kan hålla med om att en läkare som gör många tabbar, kanske är värd en mindre lön osv.
Det skulle vara roligt att sitta med på löneförhandlingarna.

"Jag är en extraordinär läkare, alla mina patienter är nöjda, jag gör aldrig fel och jag har tjänat 10 miljoner kronor till sjukhuset i effektiviseringar jag åstadkommit på min lediga tid. Jag yrkar för att jag får behålla min lön. Snälla, sänk den inte!"

Bättre vore väl att belöna duktiga läkare, än att bestraffa dåliga. Morötter är alltid bättre än piskan.

Nu är det så klart möjligt att jag misstolkat dig, och att du implicit menar att duktiga läkare ska få högre lön, och att dåliga läkare därmed får sämre lön än duktiga läkare.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
mariasol
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 aug 2009, 14:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av mariasol »

empezar skrev: Det skulle vara roligt att sitta med på löneförhandlingarna.

"Jag är en extraordinär läkare, alla mina patienter är nöjda, jag gör aldrig fel och jag har tjänat 10 miljoner kronor till sjukhuset i effektiviseringar jag åstadkommit på min lediga tid. Jag yrkar för att jag får behålla min lön. Snälla, sänk den inte!"

Bättre vore väl att belöna duktiga läkare, än att bestraffa dåliga. Morötter är alltid bättre än piskan.

Nu är det så klart möjligt att jag misstolkat dig, och att du implicit menar att duktiga läkare ska få högre lön, och att dåliga läkare därmed får sämre lön än duktiga läkare.
...Det jag menade var...att en bra läkare får högre löneförhjningar och därmed en högre lön. En dålig får inga alls, eller inte lika stora.

För det andra så tror jag att det kan ske en hel del misstolkningar, när man enbart uttrycker sig med skrift...
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Phantomen »

Mariasol, jag måste erkänna att jag inte riktigt vet längre vad du tycker. Får inte grepp om hur du egentligen förhåller dig till något som tagits upp här? Du ändrar dig stup i kvarten.

Sen utgår du helt och hållet från dig själv, samtidigt som du levererar generaliseringar. Du ser att det inte går ihop va?

Ex. DU klarar dig på 5000kr, och det har du som grund i ditt argument för att läkare inte behöver/ska ha högre löner?
Ok, du sa att det bara var ett exempel för att förtydliga din åsikt, men jag ser inget annat argument som grund.

Jag vill inte framstå som förolämpande mot dig, men jag förstår verkligen inte din poäng med dina förvirrande åsikter.
Det kanske är jag som är korkad och missar något här? :blinkar:
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Doctor »

Det är kanske inte så bra heller om man söker till doktorutbildningen bara för att man har extra poäng än alla andra men egentligen inte det man vill. Man kan till exempel misslyckas med operationer, operera fel organ, eller operera i fel ställe, jag hörde det på nyheterna. Sedan hade en annan läkare (ortoped) opererat ben musklerna helt fel i benen att stackars kvinnan såg ut som en CP barn.

Sådana här misslyckande kan komma å hända om man inte satsar 100% och med intresse.
I love this site.
Doctor
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 jan 2010, 05:22
Kontakt:

Re: Hur är läkarstudenter?

Inlägg av Doctor »

LÅNG DISKUSSION det var den här... :sliten:
I love this site.
Skriv svar