Hypocampus.se

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Hypocampus.se

Inlägg av Mattekillen »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Hypocampus.se har läst på diverse sidor kring sidan och kollat på Sky video samt varit lite inne på sidan, den verkar vara väldigt bra och tillförlitlig men det jag undrar över är tror ni att man kan ta dig igenom läkarprogrammet genom att endast använda den sidan tillsammans med föreläsningar och gamla tentor? Den är ju betydligt billigare än att köpa all kurslitteratur
GAAAAASTEN

Re: Hypocampus.se

Inlägg av GAAAAASTEN »

Hypocampus är väldigt praktisk på de kliniska terminerna och när du pluggar in typ EKGer eller sjukdomar, de har bra case på allt. Deras fysiologi och anatomisidor är inte jättebra, men jag vet att de jobbar på att utveckla dessa just nu, så det kan säkert bli bra i framtiden. Osmosis, KhanAcademy och ClinicalKey där du får tillgång till massa kurslitteratur är väldigt bra för inplugg på preklin, på klin är Internetmedicin väldigt bra, även Hypocampus skulle passa bra här.

Det är inte en omöjlighet att klara sig på tentorna med enbart Hypocampus, föreläsningar och gamla tentor. Men det är svårt. Du lär behöva komplettera informationen från andra ställen oavsett. Föreläsningar och gamla tentor är inte alltid heltäckande heller, vilket kan vara viktigt och ha i åtanke.
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Hypocampus.se

Inlägg av Mattekillen »

Hej!

Vad är det som inte funkar med fysiologi, anatomi, histologi och biokemi böckerna som står på hemsidan för var nyligen i kontakt med en av de som håller hemsidan som skrev att man klarar sig med de fyra böcker
GAAAAASTEN

Re: Hypocampus.se

Inlägg av GAAAAASTEN »

Mattekillen skrev: 15 jan 2022, 12:56 Hej!

Vad är det som inte funkar med fysiologi, anatomi, histologi och biokemi böckerna som står på hemsidan för var nyligen i kontakt med en av de som håller hemsidan som skrev att man klarar sig med de fyra böcker
Som sagt, det beror på din inlärningsstil. För dig kanske det fungerar att läsa de fyra böckerna. Du får känna efter själv helt enkelt
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Re: Hypocampus.se

Inlägg av Jordgubben »

Jag går termin 3 och har inte köpt en endaste bok. Har fått tag på en drive med alla böcker i pdf men har inte direkt använt dom. Min skola ger oss osmosis gratis, sen finns ju YouTube och äldre kursares anteckningar/flashcards. Däremot har jag köpt en anatomi app, complete anatomy :glad: Hypocampus har jag en prenumeration på som går ut snart, inte använt den jättemycket, tycker den sidan är lite konstig, känns som att de samlat ihop material från andra sidor och inte skapat eget (?), exempelvis länkar de videor till osmosis...
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: Hypocampus.se

Inlägg av Mattekillen »

Hej!

Osmosis har jag inte hört om ska läsa kring sidan. För är lite stressad över läkarprogrammet då jag försöker hitta en bra studieteknik eftersom under gymansiet har jag alltid försökt lära mig allting som står i boken så mycket som möjligt samt mina anteckningar från lektioner o.s.v och vet redan nu att de nt kommer funka i läkarprogrammet där de handlar om en sådan stor mängd information så försöker hitta bra sätt att studera där jag har hört mycket om Anki och hypocampus. Men ska även kolla på osmosis och se vad det är för sida. Vart är de man får tag på äldre kursares anteckningar? Samt hade du kunnat dela med dig lite hur du pluggar under proggramet antecknar du mycket under lektionerna eller använder du mest osmosis och hur vet du hur djupt man ska kunna saker?

Mvh en nervös läkarstudent
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Re: Hypocampus.se

Inlägg av Jordgubben »

De flesta läkarprogram har nog en google drive för hela programmet, med böcker, anteckningar, Anki-flashcards etc., faddrarna delar den under första veckorna :glad:

Jag antecknar inte under föreläsningar. Antingen lyssnar jag bara eller så skriver jag ned frågor, eller så skippar jag föreläsningar helt (vissa är inte duktiga på att föreläsa, det kan finnas bättre alternativ på YouTube, exempelvis NinjaNerd, eller Osmosis videor).

Kenhub och Lecturio är också bra läroplattformar (ofta kan man få tillgång till mycket med endast gratis-användare).

Hittills på de kurser jag haft så har vi haft en målbeskrivning, då har jag gjort frågor av punkterna och sedan testat mig på dom. Jag organiserar allt relaterat till läkarprogrammet i Notion. Det är här jag skriver frågorna, i toggles. Toggles är som punktlista men man gömmer text i togglen... Notion känns jättetjorvigt i början men man behöver inte göra det så krångligt och man lär sig... Titta på YouTube om du är intresserad, jag tog en mall från en på YouTube och ändrade den efter mina behov. Det finns gratis Notion men vissa läkarprogram ger dig tillgång till premium.

Jag använder även Anki för att det är smidigt att bara ta fram mobilen och plugga flashcards i appen istället för att ta fram Notion. (Jag gör inte dubbelt arbete, det går att konvertera toggles (frågor) i Notion till Anki-flashcards i några enkla snabba steg). Jag tillverkar flashcards direkt i Anki också, tar bilder från anatomi-appen och använder image-occlusion.

Angående complete anatomy appen, jag köpte den för några år sedan för typ 80 kr men nu har de bytt till prenumeration. Såg att de hade en kampanj med ett års prenumeration för 400 kr, det tycker jag absolut är värt det. Dock kan det ju vara värt att se om skolan ger tillgång till något liknande först.

Det är jättebra att du läser på innan du börjar programmet om hur du studerar bäst osv. Tror många önskar att dom gjort det. Jag skulle tipsa dig om att titta på YouTube videor om studieteknik, exempelvis Zach Highley eller klassikern Ali Abdaal.

Det blev lite hoprafsat detta men hoppas det hjälpte :himlar:
Skriv svar