Medicinska föreläsningar

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Infomed
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jul 2020, 22:58

Medicinska föreläsningar

Inlägg av Infomed »

Hej,

Jag vet inte hur det är med er, men böcker i all ära. Men att kombinera detta med annan media (poddar, webbföreläsningar, Youtube) osv när man ger sig an ett teoretiskt ämne är för mig, ovärderligt. Jag har sedan en kort tid tillbaka en Youtube-kanal där jag laddar upp korta videos inom olika medicinska ämnen. Jag har en förkärlek för farmakologi, så det blir nog en hel del sådant.

Ofta så Googlar man eller "Youtubar" ett snävt/specifikt ämne, i förhoppning att hitta något intressant. Folk har ju ganska kort attentions-span.
Jag försöker att ta relativt snäva och avgränsade ämnen. Gör kort video med tal, bild och text. Min förhoppning är att detta ska väcka både intresse och underlätta vid eventuella studier eller allmänt kunskapstörstande. All källor anges.

För den intresserade så finns idag följande videos på https://www.youtube.com/channel/UCVEGmI ... O00gnBo9_g
  • Terapeutiskt index
    Äldre och läkemedel
    Halveringstid
    Reproduktionstal
    Litium
    Första-passagemetabolism & biotillgänglighet
    Diabetes insipidus
    Blodtryck
    Nervcellen
    Sublingual administrering
Med förhoppning om att det kan komma till nytta.

Jag är varken läkare, eller läkarstudent, så är det inte välkommet med "utomstående" så meddela mig bara.

Hälsningar
Gustav