Material på Youtube?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
HughesMD
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2020, 00:38

Material på Youtube?

Inlägg av HughesMD »

Då jag ska påbörja mina studier nu till höst så undrar jag ifall ni vet några bra YouTubekanaler som introducerar en till ämnena man kommer att studera.

Hade varit trevligt med några kanaler (gärna underhållande sådana) som går igenom cellbiologi, biokemi osv så man kan bilda sig en grunduppfattning och mjuka upp begreppen inför terminsstart, samt kanaler man även kan avända sig av vid studier.

Vilka YouTube-kanaler använder ni som mest för att komplettera era studier?
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

Material på Youtube?

Inlägg av Jordgubben »

Jag är inte läkarstudent men jag har skrivit ned denna YouTube-kanal för framtiden. Tror den går att lita på. :)

https://www.youtube.com/user/armandohasudungan
MedKandidat

Material på Youtube?

Inlägg av MedKandidat »

Hej! Läser termin 6 i Lund.
Har själv använt Armando en viss tid men tycker inte den håller i längden. För mycket visualisering på för lite information samt så saknas en hel del områden.

De två kanalerna jag använder mest är
Osmosis - speciellt betalversionen (som fås gratis via många universitet). Är ibland ganska basic men de täcker i alla fall allting.
Ninjanerd - Kanske inte lika mycket grundkunskap men otroligt pedagogiska och kompletta videos på det han har.

Kan även rekommendera hypocampus - en evidensbaserad inlärningsplatform med olika moduler som har ersatt kurslitteratur för mig i alla fall. Har tidigare riktat sig mot kliniska terminer men nu börjar även biokemi, anatomi och histologi att komma fram. Har även för mig att det finns en prövningstid.

lycka till!
Skriv svar