Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Lakarkungen
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2016, 19:46

Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet?

Inlägg av Lakarkungen »

Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet? Tänker framför allt på ni som lyckas med studierna.

Hur mycket pluggar ni och hur ser eran studieteknik ut? Använder ni samma teknik som personen bakom (plugga smart och lär dig mer) använder? Alltså ni tar fåtal ord som ska beskriva ett större sammanhang i anteckningarna?
Ett Svar

Vilken studieteknik använder ni på läkarprogrammet?

Inlägg av Ett Svar »

Har klarat alla tentor hittills utan problem.

Preklin:
Ej tentatid: Gå på alla föreläsningar, göra alla seminarieuppgifter. Repetera föreläsningarna ca 1-2 dagar efter och komplettera med boken ifall något känns oklart. Pluggtid utöver föreläsningar/seminarier/annat ca 3-5h/dag beroende på hur mycket schemalagt vi har.
Tentatid: Nöta gamla tentor i 2 veckor om terminstenta, 1 vecka om kortare kurs, om jag inte klarar en fråga kollar jag upp relevant del i bok och läser på. Pluggtid ca 6h/dag

Kliniska terminer:
Ej tentatid: Gå på alla föreläsningar om jag inte är trött/bakis/måste se klart en hel serie på Netflix. Pluggtid utanför föreläsningar ca 4h/vecka som till största delen är att göra seminarieuppgifter.
VFU: Försöka utnyttja min handledare och den kunskap som finns, ställa många frågor och kolla upp läkemedel och diagnoser jag är osäker på. Pluggtid utanför sjukhuset - helst inte om vi inte har ett seminarium.
Tentatid: Göra gamla tentor tills de börjar bli repetitiva och tråkiga, börjar ca 2 dagar innan tentan.


När det gäller föreläsningar så transkriberar jag i princip vad föreläsaren säger så jag kan gå tillbaka och läsa sen, för jag litar inte på min selektionsförmåga.
Skriv svar