Tid till pluggandet?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
filoti
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2016, 20:25

Tid till pluggandet?

Inlägg av filoti »

Hej! Jag kommer att börja söka till läkarprogrammet och skulle vilja veta hur mycket just DU lägger ner på studierna i timmar räknat och hur din dag ser ut en vanlig vardag. Alltså mellan vilka tider du pluggar i skolan, mellan vilka tider som du pluggar på egen hand osv. Sen så förstår jag ju att det är väldigt olika mellan individer men ju fler som delar med sig av sin egna erfarenhet, desto bättre bild får jag. Du kan även berätta hur du själv gör med de frivilliga föreläsningar o.s.v.

Jag kan tänka mig plugga mycket men det är inte det enda jag vill göra under dessa 5,5 år. Jag vill gärna ha tid att träna 2-3 gånger i veckan samt gå ut med vänner och ha liksom ett socialt liv trots att jag läser ett väldigt tufft program.
wupwup

Tid till pluggandet

Inlägg av wupwup »

Tjo, var inte orolig. Det finns gott om tid att hänga med kompisar och träna.
Själv har jag typiska dagar som ser ut ungefär såhär.
5.30:vakna
6.00-7.30: träna
8.30-17.00: skola
17.30-22.30: plugga hemma
22.40: läggdags

På helgerna kan man vara mer generös.Förrutom vid tenta förstås.
9.00-vakna
9.30-17.00-plugga¨
17-23.00: fritid.
Gäst

Tid till pluggandet

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tycker det är svårt att ge ett generellt svar då studiemängden verkar fluktuera mycket mellan olika lärosäten och även givetvis mellan olika terminer och moment. Jag läser T2 på KI, där första året är väldigt tungt, och är verkligen ingen naturbegåvning men tycker absolut att man har tid för diverse fritidsaktiviteter och träning.

Jag personligen går på det mesta på schemat, även om det kanske går snabbare att lära sig på egen hand gillar jag det sociala livet och det faktum att man kommer upp på morgonen osv osv. Vanligtvis föreläsningar mellan 8.30-12.15 alt. 15. Efter det brukar jag sitta kvar i skolan och gå igenom dagens föreläsningar, läsa in mig på morgondagens ämnen eller liknande.

De dagar jag gymmar gör jag vanligtvis det innan skolan då jag är morgonpigg men jag ser inget hinder till att göra det på eftermiddag/kvällen. Många av mina kursare går och gymmar direkt efter föreläsningarna och kommer sedan tillbaka till skolan och pluggar exempelvis. Kommer vanligtvis hem vid 19-tiden.

Självklart är det längre dagar inför tenta/examination osv.

Har hört att det ska vara mycket mindre att göra under klin-terminerna, så ser fram emot det hehe.

Lycka till med studierna, var inte orolig! :tur:
Ehm

Tid till pluggandet

Inlägg av Ehm »

Jag är kursare till ovanstående men är av intrycket att folk i klassen generellt pluggar betydligt mer än vad som behövs. Min syn på det dock och man kanske "bara tror" att andra studerar flitigare än vad jag själv gör. Jag gör som ovanstående och går på allt, men tänker istället att det gör att jag inte behöver studera lika flitigt i övrigt.

Dagarna börjar generellt kl8.30, men en eller ett par dagar i veckan brukar vara start ca 10-12. Schemalagd tid slutar typiskt sen mellan 14.30-16.30. För min del pluggar jag sparsmakat om det inte är ngt som ska redovisas dagen efter. Kör mest lite youtube på besvärliga begrepp och kanske läser lite sammanfattningar över olika områden. FB-gruppen är en jävligt bra källa till info. Men en vanlig dag är det max ca 30min effektivt pluggande utanför skoltid för mig. Inför ngt där man måste leverera kanske det blir från 2h upp till hela kvällen.

I övrigt jobbar jag lite på ett labb, har lite organisatoriska engagemang, spelar en del dataspel, chillar hemma etc. Helger pluggar jag bara på vid tillfällen det känns som att jag inte har koll på läget.
Eli

Tid till pluggandet

Inlägg av Eli »

Ingen aning om hur mycket jag pluggar per dag, tar inte tid på det och jag är sjukt ineffektiv och prokrastinerar väldigt mycket så tiden skulle ändå inte stämma. Har svarat på hur tidsupplägget är i något gammalt inlägg här på forumet, vet inte var men du kanske hittar det. Men det skiljer i alla fall mycket mellan olika kurser och mellan preklin och klin hur mycket man är i skolan. På GU är nästan alla föreläsningar frivilliga, medan seminarier, labbar och praktik är obligatoriskt. Jag går alltid på alla föreläsningar om jag inte har något viktigt som krockar. Då kan det vara allt mellan föreläsningar 8-15 eller 9-16 till en hel vecka med självstudier som sedan avslutas med ett seminarie, beroende på kurs. I vissa kurser är det många heldagar 5 dagar/vecka, i andra är det nästan bara halvdagar. Ibland varierar det mycket, man kan ha två heldagar med föreläsningar och sedan olika praktiska moment och självstudier.

Många pluggar för mycket i början av utbildningen, men det är rätt naturligt. Det blir lättare att sålla vilken information som är relevant med tiden och man blir effektivare i hur man pluggar, samtidigt som man får koll på vad kraven är.

Jag hinner med ideellt engagemang, träning, familj och vänner men visst behöver jag ibland prioritera bort saker som jag skulle vilja göra. Men det är det värt. Önskar bara jag kunde vara effektivare när jag väl pluggade istället ;). Men det är väldigt viktigt att ha kul under sina studier och göra annat också, för att orka plugga och för att må bra, så glöm inte att ta dig ledigt också. Det är något man blir bättre på med tiden också, att inte bara vänta på att vara ledig till typ efter nästa tenta, utan att TA sig ledigt. Alla är väl olika, vissa har problem med att de pluggar för lite men många har problem med att de är för lite lediga också, alltså lediga på det sättet att de inte har dåligt samvete över att de inte pluggar.
filoti
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2016, 20:25

Tid till pluggandet

Inlägg av filoti »

Tack för alla svar. Hade gärna fått höra fler personers erfarenheter.
Ej KI

Tid till pluggandet?

Inlägg av Ej KI »

Hejhopp!

Brukar normalt inte skriva på forum men blev väldigt chockad över den mängd ni skriver ut. Jag går T1 på ett läkarprogram med en del PBL och en del föreläsningar. Går på alla obligatorisk moment och utöver det sitter jag alltid 8-17. Ibland går jag vid 16 om jag vill träna tidigare. På kvällen pluggar jag oftast inget alls, har pluggat 1-2h någongång typ anatomi. Helgerna är väldigt varierande, beror på om det är mycket inför veckan efter. Hittills har jag pluggat kanske 2-3h på söndagen, men annars inget. Nu när tentan närmare sig tänkte jag börja sitta mer på helger. Har inte känt ett behov av att plugga mer, hänger med mycket bra!

Tror det är väldigt individuellt hur mycket man behöver, jag BEHÖVER koppla bort plugget på tex kvällar och lördagar. Om jag har saker inplanerade blir jag mer effektiv - jag tvingas plugga på den tid jag har. PBL är även mycket läsa själv. Jag har märkt att jag läser rätt snabbt, och trots att jag antecknar det mesta blir jag klar rätt fort.
Gäst

Re: Tid till pluggandet

Inlägg av Gäst »

wupwup skrev: 19 apr 2016, 20:32 Tjo, var inte orolig. Det finns gott om tid att hänga med kompisar och träna.
Själv har jag typiska dagar som ser ut ungefär såhär.
5.30:vakna
6.00-7.30: träna
8.30-17.00: skola
17.30-22.30: plugga hemma
22.40: läggdags

På helgerna kan man vara mer generös.Förrutom vid tenta förstås.
9.00-vakna
9.30-17.00-plugga¨
17-23.00: fritid.
Lol
Skriv svar