Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
sanny666
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2013, 21:18

Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Inlägg av sanny666 »

Hej alla!

Jag klarade fyra terminer på läkarprogrammet på KI för fem år sen dvs (2008), efter det blev jag gravid och fick mitt första barn , därför tog jag studieuppehåll .

Nu är det så att jag vill fortsätta mina läkarstudier , därför ska jag söka till KI till nästa antagningstillfälle . Och enligt studievägledaren att jag får börja på termin 5 om jag önskar så.

Men eftersom det har gått 5 år sen jag var en läkarstudent , har jag glömt nästan allt som jag studerade under de här 4 terminerna på KI :ledsen: :ledsen: :ledsen:

Så nu är min fråga till er läkarstudenter som går på kliniska terminer, Vad rekommenderar ni mig att göra? tycker ni att det är bättre att jag ska börja från TI igen :nej: :nej: :nej: ? eller måste jag repetera typ allt som jag läste under de här fyra terminerna på KI? hur mycket måste jag minnas från första preklin terminer för att jag ska kunna klara kliniska terminer?

Jag vill gärna ha tips och råd från er som går på kliniska terminer på läkarprogrammet särskilt på KI

Tack i förhand
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Inlägg av empezar »

Jag tycker man behöver minnas rätt lite från preklin under klin. Det viktiga är att man en gång förstått det, och att man därmed kan ta till sig mer sammanfattad information under klin och ändå förstå det.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
MDKI

Re: Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Inlägg av MDKI »

Hej!
Du skulle kanske ha nytta av att läsa sammanfattningar från preklin ; alltså hus75 sammanfattningar :)
sanny666
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 sep 2013, 21:18

Re: Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Inlägg av sanny666 »

Tack för era svar
vilka moment från preklinik måste jag repetera för att jag ska kunna klara kliniska moment hyfsat bra?
Jag har en fråga till, vad brukar man göra under kliniska placeringar? Ska man börja behandla patienter eller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tips och råd efter ett långt studieuppehåll?

Inlägg av Nils »

Kliniska färdigheter som tränades under preklin, till exempel auskultation av hjärta och lungor, bör du ha fullgod koll på. Översiktlig kännedom om sjukdomar är också att rekommendera. Inför kirurgi är det även viktigt att ha bra koll på anatomi.
Skriv svar