Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av Nils »

Lundagård publicerade nyligen en artikel om hur det ibland kan vara svårt för studenter att få ut extentor (tentor från tidigare skrivningstillfällen) fastän dessa omfattas av offentlighetsprincipen och det alltså vore ett brott mot Sveriges grundlag att inte lämna ut dem, med undantag för två hypotetiska situationer.

Den ena hypotetiska situationen är att lärosätet inte har sparat ex-tentorna vilket istället vore ett brott mot tryckfrihetsförordningen, en annan av Sveriges grundlagar, enligt vilken "alla handlingar ska arkiveras" (Lundagård #8, 2012).

Den andra hypotetiska situationen är att extentorna vore sekretessbelagda "vilket en tenta normalt inte är" (Lundagård #8, 2012).

Några ytterligare citat från artikeln i Lundagård, i brist på sida att länka till:
Lundagård skrev:Tidigare använda tentor omfattas av offentlighetsprincipen, en del av Sveriges grundlag, och ska lämnas ut från universitetet till alla som ber om dem, utan frågor eller krångel.
Lundagård skrev:Enligt Eva Körner Muhrbeck, utbildningsadministratör på läkarprogrammet, är svårigheterna med att få ut tentor ett större problem än att studenter får svårare att plugga.
- Detta är en offentlig handling och att inte lämna ut den är att bryta mot grundlagen. Att de sätter sig över den är faktiskt ett problem för demokratin.
Hos Studentjuristerna (vid SSCO) kan man vidare läsa följande:
F:
Jag och mina kompisar pluggar alltid tillsammans. Vi har upptäckt att man lär sig mycket på att skriva gamla tentor. När jag nyligen skulle hämta gamla tentor till oss vägrade kursföreståndaren att lämna ut dem. Han sa att tentan skulle bli för lätt om vi fick tillgång till de gamla tentorna. Får man verkligen göra som kursledaren gjorde?

S:
En viktig grundsats i svensk rätt är offentlighetsprincipen. Varje svensk medborgare har rätt att ta del av uppgifter som finns i allmänna handlingar. En gammal tentamen är en allmän handling under förutsättning att den förvaras och är upprättad på universitetet. Om en student eller någon annan begär att få en kopia av den är lärosätet skyldig att lämna ut en sådan. Kopiorna skall lämnas ut skyndsamt. Rätten att ta del av allmänna handlingar begränsas i sekretesslagen. Vad gäller gamla tentamina kan de skyddas av sekretess, om det kan antas att syftet med provet motverkas om uppgiften röjs. Denna bestämmelse blir bland annat aktuell vid standardiserade prov, t.ex. teoriprovet för körkort. Du bör informera kursledaren om handlingsoffentligheten så att han skyndsamt lämnar ut de kopior du begär. [...] Om kursledaren vägrar att lämna ut kopior kan hans beslut överklagas hos kammarrätten.
(Observera att myndigheter har rätt att kräva ersättning för materialkostnader, exempelvis papper, vid utlämning av kopior.)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av empezar »

Det här inlägget borde vara klistrat.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
medstud1
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 nov 2012, 12:27
Kontakt:

Re: Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av medstud1 »

Word.

Bästa sättet att plugga inför tentan.
Böcker är bra men internet bäst. Min hemsida med medicinlänkar: http://medstud.jimdo.com
Läkarstudent på KI. @medstudlinks
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av Finapa »

Om man ska hämta ut extentor och stöter på en envis kursföreståndare har det i alla fall alltid räckt för mig att åberopa offentlighetsprincipen. Då går saker och ting snabbt som på räls. Utan tjafs.
emanuel

Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av emanuel »

Hej!

Ang. att begära ut gamla tentor så undrar jag om det finns något sätt öht för universitet att slippa lämna ut dessa? När jag nu ville ha ut tentor från 2010 och 2011, sa de att "de har bestämt" att bara lämna ut tentor från de senaste två åren.. Jag har observerat att detta endast verkar gälla för min termin, då jag förra terminen kunde få tillgång till alla tentor som gjorts de senaste 10 åren. Har de rätt att hävda att tentan är sekretessbelagd etc? Kan de hävda att "efter x antal år behöver vi inte längre lämna ut tentan"?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Sveriges grundlag: studenter har rätt att få ut extentor

Inlägg av Nils »

Ifall de inte hävdar att en tentamen är sekretessbelagd så ska du ha rätt att ta del av den i dess egenskap av offentlig handling.
Skriv svar