Diktafon

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Richard_Uppsala
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2011, 02:22

Diktafon

Inlägg av Richard_Uppsala »

Hej!

Jag undrar över huruvida det är bra att ha en diktafon samt rekommendationer på någon av bra kvalitet för inspelning av föreläsningar och annat.

/Richard
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Diktafon

Inlägg av Cissi »

Richard_Uppsala skrev:Hej!

Jag undrar över huruvida det är bra att ha en diktafon samt rekommendationer på någon av bra kvalitet för inspelning av föreläsningar och annat.

/Richard
Jag tänkte sno min hubby's Olympus men om det funkar har jag ingen susning om :huh:
Får väl hoppas på det i alla fall!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Diktafon

Inlägg av empezar »

Det är nog väldigt få föreläsningar där en diktafon kommer hjälpa mer än stjälpa. Med stjälpa menar jag att det är ett väldigt tidsineffektivt sätt att plugga, eftersom du missar "halva" föreläsningen (tavla/overhead/powerpoint). Visst kan det vara bra att kunna gå tillbaka om man missade någon liten grej, men det finns ju faktiskt drygt hundra personer i klassen som man kan fråga då. För att inte nämna föreläsaren själv med en enkel handuppräckning eller fråga under rasten eller efter föreläsningen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Diktafon

Inlägg av Cissi »

Under mina studier till naprapat upplevde jag att det hade varit bra med en diktafon för mig i alla fall att gå tillbaka till i efterhand (samma dag). Jag missade ofta halva föreläsningarnas innehåll pga jag antecknade och sedan missade typ hälften av vad föreläsaren sa till slut. Jäkligt frustrerande att behöva störa "grannen" med "va sa han/hon?" hela tiden :rodnar:

Ska göra ett försök i alla fall, funkar det inte så funkar det inte. Men funkar det så har jag helt plötsligt fått med mig allt var föreläsaren sa för en gångs skull :cool:
Richard_Uppsala
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2011, 02:22

Re: Diktafon

Inlägg av Richard_Uppsala »

Om jag skaffar en diktafon så är det just för att spela in vad föreläsaren säger/göra egna minnesboteringar i fält.
Jag har förstått att man ofta får powerpointutskrifter och dessa tillsammans med stödord känns som en bra repetitionsgrund på kvällen som kan kompletteras av det man spelat in. Jag är inte jättesnabb på att skriva så det känns bättre att kunna koncentrera sig på att lyssna och kunna gå tillbaka till inspelningen i lugn och ro hemma:)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Diktafon

Inlägg av empezar »

Richard_Uppsala skrev:Om jag skaffar en diktafon så är det just för att spela in vad föreläsaren säger/göra egna minnesboteringar i fält.
Jag har förstått att man ofta får powerpointutskrifter och dessa tillsammans med stödord känns som en bra repetitionsgrund på kvällen som kan kompletteras av det man spelat in. Jag är inte jättesnabb på att skriva så det känns bättre att kunna koncentrera sig på att lyssna och kunna gå tillbaka till inspelningen i lugn och ro hemma:)
Så om du har 40 timmar föreläsningar per vecka, ska du även lägga 40 timmar på att anteckna hemma på kvällarna? När hade du tänkt läsa böckerna (som man ju måste)?

Jag kanske missförstått din strategi?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Richard_Uppsala
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2011, 02:22

Re: Diktafon

Inlägg av Richard_Uppsala »

För det första är det inte 40 timmar föreläsningar per vecka. Mycket är annat, grupparbeten, fallstudier, labbar osv osv... Och jag har inte heller hävdat att jag ska sitta och lyssna igenom varenda sekund av varje föreläsning utan endast ha som stöd att söka i om jag missar något eller för att komplettera mina anteckningar.
Solanas2

Diktafon

Inlägg av Solanas2 »

Jag använder en diktafon på alla mina föreläsningar, klart överskådligt då det inte rör sig om många timmar, och det är smidigt att pausa när nåt eventuellt inte är relevant. Kan sen spela upp på dubbel hastighet och spara tid. Sparar massor av tid och koncentration, eftersom jag har svårt att hinna anteckna samtidigt.
Min pappa är läkare och jag lånar hans diktafon, som ju dessutom är en bra investering när man sen jobbar, han dikterar journaler och annat. Det finns till och med diktafoner som är specialanpassade för att användas inom vården. Kan man läsa mer om här och sen se på olika modeller: https://www.zinuss.se/blog/olympus-recm ... overblick/
Medok

Diktafon

Inlägg av Medok »

Bästa diktafonlösningarna kan man hitta hos Philips, som dessutom är ett känt och bra märke. och de har allt från professionella diktafoner till mjukvara att installera på din mobiltelefon. Man kan också prova gratis.
https://www.philips.se/c-m-pc/diktafonloesningar
Men om man kan placera sig bra kan det räcka med en simpel inspelningsfunktion som redan finns i mobilen. Helt gratis alltså.
Skriv svar