Hur funkar reservantagning?

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
nmm

Hur funkar reservantagning?

Inlägg av nmm »

Hej!
Jag kom in på läkarprogrammet i Umeå (U2) men ligger fortfarande som reserv i Örebro och Göteborg . Jag vill helst läsa i Göteborg men har ett betydligt lägre reservnummer i Örebro. Det jag undrar över är hur och när uppringningen av reserver kommer att ske: Sker reservantagningen samtidigt för alla universitet eller ringer de upp så fort en plats är tillgänglig? Om det inte sker samtidigt är det mest troligt att jag blir kontaktad av Örebro först (vid tillgång till plats naturligtvis). Kan jag då tacka ja och fortfarande vara reserv i Göteborg?
Gast

Hur funkar reservantagning?

Inlägg av Gast »

Reservintagning sker enbart lokalt så du kan aldrig tappa en reservplats genom att tacka ja till en annan reservplats. Det finns ingen koordinering mellan uni vid reservintagning. Vilken kvot har du kommit in på? Om du hellre vill gå i GBG så kan du tacka nej till Umeå. Om du söker i BI så räcker 21.41 garanterat i GBG till VT18.
List

Hur funkar reservantagning?

Inlägg av List »

När man kollar på antagning så finns det inget info om när de olika universitet förutom Örebro börjar kontakta reserver. För Örebro står det så här:

"Antagning av reserver till den här utbildningen har inte börjat än. Högskolan eller universitetet kommer tidigast att börja kontakta reserver:
2017-08-24"

Så man ska inte förvänta sig att bli kontaktad av Örebro förrän den 24:e augusti :/
hej

Hur funkar reservantagning?

Inlägg av hej »

Vilken reservplats ligger du på i Örebro?
Skriv svar