Söka dispens - Antagen med villkor

Antagningsvägar, ansökningsprocessen, tillgodoräknande, studentbostad, et cetera.
unvstudent

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av unvstudent »

Hej!

Fått antagningsbesked till ett program jag sökt till som senare del. Är antagen med villkor. Jag kommer inte att kunna uppfylla behörighetskravet de begär för den kursen det avser. Kan jag söka om dispens? Vet ni vad för krav det finns för att få den godkänd? Någon som har blivit nekad? Erfarenheter? Universitet som det gäller är Linköpingsuniversitet.

Tack på förhand!
visitor

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av visitor »

Väldigt oklart meddelande. Går inte att ge några konkreta tips eftersom du inte talar om vad du gör, vad du sökt eller vad du saknar. Antar eftersom vi är här att du sökt senare del till läkarprogrammet och pluggar utomlands. Saknar du gymnasiebehörigheten är det nog ganska kört. Är det en missad tenta som gör att du inte är behörig är det väl bara att hoppa ner till den nivå som du är behörig på.
unvstudent

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av unvstudent »

Trådstartaren här.

Ursäkta för oklar inlägg.
Jag har gymnasiebehörighet. Inga problem därifrån.
Läser läkarprogrammet utomlands 4 terminer. Sökt senare del läkarprogrammet här hemma i Sverige. Universitetet kräver minst 2 fullgjorda terminer, men jag saknar en tenta från termin 2 - så jag är antagen fast med ett villkor, att jag ska uppfylla behörighetskravet senast vid kursstart (få godkänt på tentan). Detta kan jag säkert säga att jag kommer inte kunna uppfylla, därför vill jag söka dispens. Så jag undrar hur stor/liten är chansen att bli nekad? Vad är kraven för att få den beviljad? etc.

Jag har läst på universitetets hemsida att man kan bli antagen på minst termin 2 (senare del), men de har lagt mig in på termin 3.
gast

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av gast »

vänd dig till studievägledarna/programadministratörerna, de ger dig rätt hjälp.
unvstudent

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av unvstudent »

Trådstartaren här.

Om jag hade fått hjälp/vägledning från studievägledare/programansvarig så skulle jag inte ha kommit hit för att fråga. :) De svarar inte på mina frågor tillräckligt nog för att kunna förstå varandra, det enda jag får som svar är nej på allt men inget hur eller varför. Därför undrar jag om någon har erfarenhet eller gått igenom liknande situation.
gast

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av gast »

Jag ger mig på en gissning: dispens finns till för att personer som inte uppfyller tröskelkraven för att påbörja nästa termin, ska kunna få chans att göra detta genom att antingen ta igen det som missats innan studiestarten sker, eller om det finns särskilda skäl till grund för det som har missats, typ att man blivit gravid, sjuk, vårdat en nära anhörig eller dylikt. Får man dispens brukar man lägga upp en studieplan för att man ska uppfylla det som missas inom en viss tid. Det brukar alltså gälla personer som har missat något inom det egna lärosätet eller programmet och kanske inte får påbörja nästa termin. Det är nog påtagligt svårare när det som i ditt fall kommer till ett annat lärosäte och ett annat land. Då kan det nog bli så att dispens nekas om du inte anger särskilda skäl som skulle motivera det.

Det är min gissning.
Gäst

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av Gäst »

visitor - struntprat

''Saknar du gymnasiebehörigheten är det nog ganska kört. ''

Nej, det vore INTE alls kört eftersom hen hade i så fall pluggat till läkare utomlands. I detta fall hade man möjlighet att ansöka igenom reell kompetens, med kurserna och poängen från sin utbildning.
visitor

Söka dispens - Antagen med villkor

Inlägg av visitor »

@Gäst
Därav ordvalet ganska. Utöver det går det snabbare att skrapa ihop ett E på en prövning än att vänta på att en reell kompetens blir bedömd. Har vänner som försökte byta till Sverige utan särskild behörighet när jag själv plugga i Östeuropa men blev nekade trots att man första året läser ungefär på gymnasienivå kemi, biologi och biofysik, plus mer avancerade saker. Själv kom jag in i Sverige (betyg) efter två år i Östeuropa. Valde dock att starta om från början då jag inte tyckte det var värt allt jobb som krävdes för att jämföra kursplaner och bevisa vad jag kunde. Kan hända att processen blivit enklare nu. Det här var fyra år sedan. Har du andra erfarenheter får du gärna dela med dig. Jag har dock inte hört någon läkarstudent som fått reell kompetens godkänd av de nya som kommer in på varje termin.
Skriv svar