kommer jag in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2022 års vårtermin.
wihlo
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 okt 2021, 12:20

kommer jag in?

Inlägg av wihlo »

har 21.15 i merit, undrar om jag kommer in någonstans till våren, har hört att det sänks nu till våren:)
limmm

Re: kommer jag in?

Inlägg av limmm »

Umeå hade 21.05 vt21, har jag för mig. Där borde du nog ha en chans att komma in.
Mhh

Re: kommer jag in?

Inlägg av Mhh »

Hej! Tror någon att det kan gå att komma in någonstans med 1.6 på HP till vt22?

Tack så mycket!
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: kommer jag in?

Inlägg av Mattekillen »

Jämför man med förra vårterminen hade du kunnat komma in i Örebro, Umeå och Linköping. Detta året så är det svårt att säga vilka antagningspoäng det är fler som har sökt till läkarprogrammet än VT21 men det behöver nt automatiskt innebära att antagningspoängen höjs. Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund eller Göte med 21,59?
Uhhhi

Re: kommer jag in?

Inlägg av Uhhhi »

Tror du har en chans att komma in i Göteborg och eventuellt Lund efter andra urvalet (?). Tror inte heller man ska lägga större vikt på att flera har sökt, då det tex kan vara många som söker inom andra grupper såsom HP. Men även att Karolinska har börjat med PIL, vilket kan göra att flera även söker till andra skolor för säkerhetsskull.
Gäst

Re: kommer jag in?

Inlägg av Gäst »

Kollade runt lite nyss och tror tyvärr poängen kommer att vara väldigt likt förra vårterminen, ungefär på samma sätt som ht20 och ht21 då poängen ändå var relativt lika mellan dessa år
Mattekillen
Inlägg: 29
Blev medlem: 06 okt 2021, 18:49

Re: kommer jag in?

Inlägg av Mattekillen »

Det känns ändå positivt att höra för har mest känt att det känns helt hopplöst att hoppas på Göteborg eller Lund efter antalet sökande. Och håller med det du säger att det spelar ingen roll om hur många som söker för om man kollar på antalet sökande i KL förra året så hade det fler sökande och förstahandssökande än vad Lund och Göteborg har inför denna terminen men ändå hade Kl ”bara” 21,41 om jag inte minns fel och Lund 21,77. Sedan är det fullt möjligt som den sista personen skrev HT21 och HT20 var väldigt lika och kan kanske innebära att VT21 och VT22 blir det också fast det kanske finns något som talar emot det?
Låst