UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Medicinska omständigheter, sociala omständigheter, värdefulla fördelar, et cetera.
D-N

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av D-N »

@Gasten: Hoppas det går bra för dig i Urval 2.

@ Jordgubben: Jo, jag såg det schemat, men tror att vi kommer delas in i grupper i samband med uppropet, inte tidigare än så!

Finns det någon information om hur mottagningen kommer se ut än? någon som har hittat något?
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Tyvärr gick det inte vägen i Lund men det är skitsamma. Målet va att bli läkare och jag är ju på den vägen.

Är så taggad men samtidigt nervös över att börja
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Jordgubben »

D-N skrev:@Gasten: Hoppas det går bra för dig i Urval 2.

@ Jordgubben: Jo, jag såg det schemat, men tror att vi kommer delas in i grupper i samband med uppropet, inte tidigare än så!

Finns det någon information om hur mottagningen kommer se ut än? någon som har hittat något?
Ja mottagningen får man lättast veta om i gruppen på facebook. Mottagningen i Umeå brukar vara jätterolig med flera roliga traditioner (har bekanta som går i Umeå), men för nån vecka sedan fick generalerna besked från kåren och universitetet att mottagningen bör ske digitalt.. men vi får väl se hur läget ser ut om några veckor och hur mottagningen blir :ja: gruppen heter läkarmottagning UMU vt21
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Jordgubben »

Cykelhjul331 skrev:@Jordgubben, jag hittade schema i moodle. Har du sett det? Där står casegrupper, lärare, salar, tider osv för respektive kuras!
Jag kollade moodle nu. Jag hittar schema osv men vad menar du med att du ser grupper? Kan du se namnlistor, alltså vilken grupp/sal just du ska vara i? Exempelvis uppropet på introkursen, där är vi uppdelade på fyra salar :glad:
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

@cykelhjul331

Som tur var så har jag stått i bostadskön i göteborg i snart ett år. Jag har fått några erbjudanden men har dock tackat nej.

Talade med de kursansvariga och de sa att man ska räkna med totalt 5 obl moment på hela terminen + tentor. Jag är lite kluven ifall jag ska flytta eller ej.

Vet inte vad jag ska göra tbh.
Jordgubben
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 mar 2020, 20:56

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Jordgubben »

Cykelhjul3332 skrev:@Jordgubben Nej jag ser bara vilken casegrupp, men inte vilka personer som är med i den. Det kanske kommer senare?

@Gasten
Hnm, vill du flytta och komma in i studentlivet? Upptäcka nya platser och möjligheter? Eventuellt sitta ensam i en lägenhet med distansundervisning?
Eller bo kvar hemma, utan miljöombyte men med en säkerhet av att du kommer trivas i ditt hem (om det stämmer sen innan)? Men riskera att gå miste om studentlivet första terminen (om du värderar detta högt dvs)? Fundera lite över för- och nackdelarna med att bo kvar respektive att flytta. Egentligen kan du bo kvar med så få obligatoriska moment, men det kan också vara väldigt givande att flytta.
Okej, jag hittar inte :tokig: :skrattar: men såg på mail nu att det är via zoom uppropet
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Egentligen så vill jag flytta men samtidigt känns det så dumt eftersom att som du själv säger så riskerar jag att sitta ensam i en lägenhet medan allting är på distans.

Samtidigt finns det också en chans att jag missar att knyta kontakten med folk i klassen och hamnar efter i att skapa vänner etc.

Tror egentligen det bästa hade varit att chansa och flytta för jag förlorar ju egentligen ingenting på att göra det för att jag kommer ju behöva flytta förr eller senare när corona är över och allting blir på plats istället.

Vill nog se hur det kommer bli med klassen ifall de flesta väljer att flytta dit. Vill ju inte sitta hemma medan de umgås och har kul ifall du förstår vad jag menar.

"lite" kluven kanske :tunga: :nej:
D-N

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av D-N »

@cykelhjul: Just det där med litteratur är klurigt. Själv gillar jag böcker, och speciellt nu när det förmodligen kommer bli mer eller mindre helt på distans, så är det skönt att ändå ha litteraturen iallafall.

Sen har det jättemycket med studieteknik att göra. Vilken metod använder man för att lära sig? Sånt spelar jättejättestor roll!
När har du tänkt att flyta upp egentligen? i mellandagarna eller under Januari?

@Gasten: Det är absolut värt att flytta dit du har tänkt att studera. Utöver det studiesociala har du också de praktiska fördelarna med att vara på plats i form av bibliotek, men även om en omtenta skulle behövas osv. Men jag förstår att det inte är roligt att fastna i en lägenhet i en stad man inte är helt etablerad i än riktigt, dock så kommer det här att blåsa över relativt snart och då är det skönt att redan vara på plats!
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

Tror faktiskt att jag kommer flytta. Har sökt nya lägenheter nu och hoppas på att få svar nu under den kommande veckan. håller tummarna
Gasten
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 nov 2020, 12:33

UmU: Avsteg från gängse urvalsgrunder

Inlägg av Gasten »

@Cykelhjul

Det är inte några problem, fick faktiskt bostad idag som tur är. Cykelavstånd (10min) till Sahlgrenska så det är ju perfekt. Dock är det studentkorridor så vet ej vad jag kommer tycka om att dela kök ännu. Är glad att jag har ett eget badrum i alla fall.

Uppropet är på distans första dagen men sedan så ska man vara på plats på sahlgrenska under samma dag.

Får dock inte bostaden tills 1/2 så jag får fixa bostad där tills dess

Det kommer att bli kul!!!! :tummarupp:
Skriv svar