Blir jag antagen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Klas

Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

Hej! Jag ligger just nu på 110 i reserv till örebro och 116 i reserv till umeå. Jag undrar om jag skulle kunna bli antagen till något universitet under vårterminen mina poäng 21,9 med en sådan reserv statistik? :neutral: :olycklig: :velig:
c3m

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av c3m »

Hej!

Vilken kvot handlar det om?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av empezar »

Tror inte det finns någon chans på någon av kvoterna, tyvärr.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Crayon »

Om det är 21,9 okompletterat så tycker jag det ser riktigt ljust ut för VT14 i åtminstone Örebro och Umeå.
Gäst

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Gäst »

Det är okompletterat. Vad tycker du Nils? :(
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Nils »

21,90 bör räcka åtminstone i Örebro, Umeå och Linköping, utifrån tidigare BI-statistik.
Klas

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

Men du Nils om man tänker på att jag e 110 reserv nu, e det e inte en negativ faktor med tanke på att de i våren endast kan ta emot 60 st? :O
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Nils »

Du har just nu 109 reserver före dig och BI-kvoten är nu uppe i över 400 platser, totalt för hela Sverige (man kan gissa att de flesta av reserverna före dig även har sökt till andra lärosäten; räknar man bara Linköping, Umeå och Örebro, som har hyfsat jämförbara antagningsgränser, så kommer man fortfarande upp i 149 platser).

Det tillkommer inte särskilt många nya i BI-kvoten inför vårterminen, samtidigt som många av reserverna före dig kommer att bli antagna i urval 2 eller reservintaget inför höstterminen. Du har alltså oddsen på din sida, vad det verkar just nu.
Klas

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Klas »

Jasså? :glad: Anledning jag frågar är denna: Jag vill liksom inte slösa ett helt år på mig genom att inte komma in i vårterminen. Jag e nämligen hela tiden kuriös ifall jag kommer in VT 2014 ty jag i annat fall kan åka till polen och börja plugga, men detta kommer då kosta mig flera hundratusen kronor bara till att börja med....

Så vad skulle du säga Nils? Är det värt att börja plugga där o sen komma hit? Eller är det mer värt ifall jag istället väntar och chansar att jag kommer in i Sverige till vårterminen? Vad skulle du göra?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Blir jag antagen?

Inlägg av Wiiizzy »

Jag tar mig friheten att svara även om frågan inte är riktad till mig :glad:
Jag skulle ha satsat på VT14 i din sits. Du har en rimlig chans. Om du har tid under hösten så plugga upp betygen och skriv HP för att maximera chanserna.

Sen är ju valet självklart beroende på din privata livssituation och ekonomi. Därför blir det inte helt enkelt för mig att säga vad som passar just dig.
Låst