Mina chanser Antagning KI HT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Amer

Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av Amer »

Hej!

Jag gick ut gymnasiet nu VT-13 med 22.5 meritpoäng, jag har alltså inte kompletterat dessa betyg utan är i urvalsgrupp B1. Jag har dessutom ett HP-resultat på 1.3.
Nu har jag sökt till Karolinska Institutet och Uppsala Universitet. Vet att bägge skolorna har HP-urskiljning när man söker in med sitt betyg.

Jag undrar bara hur mina chanser ser ut för mig i KI respektive Uppsala.

Är väldigt tacksam för svar!

MVH

Amer
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av Nils »

Hej Amer!

Jag skulle gissa att chansen är ungefär 1/3 vid Karolinska Institutet och att du sannolikt blir antagen vid Uppsala Universitet.
Amer

Re: Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av Amer »

Hej Nils och tack för det snabba svaret!

Jag undrar bara om du har någon koll på hur många det är som eventuellt blir reservantagna till Karolinskas läkarprogram varje år? Finns det statistisk på det så har jag nog missat det :/

Med 1/3 menar du alltså att gränsen för hp-urskiljning sannolikt kommer ligga runt 1.3?

Med vänlig hälsning,

Amer
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av johanni »

Hej Amer!
Jag skulle vilja säga att dina chanser är väldigt höga att komma in på KI till hösten! Närmare 100% enligt mig.

MVH Johanni
Amer

Re: Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av Amer »

Hej Johanni!

Tack för svaret och jag hoppas naturligtvis på att hamna på KI. :glad:

Jag undrar dock varför du tror att chansen är stor att jag kommer in? Nils tror på 1/3 chans att jag kommer i på KI.

Med vänlig hälsning,

Amer
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Mina chanser Antagning KI HT13

Inlägg av Crayon »

Enligt statistiksidan hade den sista reserven HT10, HT11 och HT12 alla 22,50 med 1,3, 0,9 respektive 1,3 i HP-prov. I år sökte något fler än HT11 och HT12, samtidigt som det var något färre än HT10. Håller med Nils om dina chanser, de finns absolut, men de är inte 100%. En gräns någonstans 1,2-1,4 känns rimlig, imo. Uppsala däremot ska inte vara något problem.
Låst