Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Joacims
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2013, 22:35

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Joacims »

Hej! Har en fråga angående antagningen VT13, jag har BI på 21,7 och har blivit antagen i Örebro, och är 28 reserv i Göteborg, och skulle hellre läsa där. Har jag någon chans att komma in? Isåfall när på ett ungefär får man reda på det?

Mvh, en framtida läkarstudent
Anka
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2012, 18:11

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Anka »

Tack Moamin!

Joacims: om man kollar på statistiken så ligger du precis på gränsen! Så det kan gå lite hur som helst. Vad det gäller din andra fråga så undrar jag samma sak!
När sker reservinringningen? Är det första terminveckan eller kan man bli inringd även flera veckor in i terminen? Hur sent är det möjligt att bli kallad?
Gäst

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Gäst »

Reserv #9 i BII gruppen i Göteborg, vad tror ni om mina chanser?
Gäst

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Gäst »

Inga nya sökanden ska väl kunna konkurrera om platserna efter det andra urvalet? Nu har min reservplats i Göteborg, #9 ,
ändrats till #10. Vad är det som försiggår?
ribospentos
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 okt 2012, 12:20

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av ribospentos »

Inga nya sökanden ska väl kunna konkurrera om platserna efter det andra urvalet? Nu har min reservplats i Göteborg, #9 ,
ändrats till #10. Vad är det som försiggår?
Undrar också samma sak. Stod som reserv #8 i Lund i BII och nu har jag helt plötsligt tilldelats #9? Vad beror detta på? Hur ser chanserna ut?
Gäst

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Gäst »

Fick följande svar från antagningsavdelningen i Lund idag:

Hej,

Den lokala antagningsavdelningen vid Lunds universitet samt även Verket för högskoleservice (VHS) går in och rättar ärenden som har blivit felbehandlade så snart ett fel upptäcks. Vid rättning av en anmälan inplaceras denna i urvalet med övriga sökande vilket påverkar reservplaceringen för övriga reserver med ett lägre meritvärde i samma urvalsgrupp. Denna process sker normalt utan berörd utbildnings medverkan om det inte är utbildningen som upptäcker att något fel har begåtts.

Det är alltså en rättning av en annan sökandes anmälan med ett högre meritvärde i samma urvalsgrupp som du är reservplacerad i som gjort att ditt reservnummer har ändrats.

Eventuell efterantagning sker i turordning enligt reservlistorna och det är berörd utbildning som kontaktar de reserver som kan erbjudas en plats.

Med vänliga hälsningar

/ Eva Piculell
Antagningsavdelningen

I nuläget är jag antagen i Linköping men vill hemskt gärna plugga i Lund. Jag har reservplats #4 i Lund i BII gruppen, vad tror du om mina chanser att bli antagen Nils? Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Saman Salim
Gäst

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Gäst »

Fick följande svar från antagningsavdelningen i Lund idag:

Hej,

Den lokala antagningsavdelningen vid Lunds universitet samt även Verket för högskoleservice (VHS) går in och rättar ärenden som har blivit felbehandlade så snart ett fel upptäcks. Vid rättning av en anmälan inplaceras denna i urvalet med övriga sökande vilket påverkar reservplaceringen för övriga reserver med ett lägre meritvärde i samma urvalsgrupp. Denna process sker normalt utan berörd utbildnings medverkan om det inte är utbildningen som upptäcker att något fel har begåtts.

Det är alltså en rättning av en annan sökandes anmälan med ett högre meritvärde i samma urvalsgrupp som du är reservplacerad i som gjort att ditt reservnummer har ändrats.

Eventuell efterantagning sker i turordning enligt reservlistorna och det är berörd utbildning som kontaktar de reserver som kan erbjudas en plats.

Med vänliga hälsningar

/ Eva Piculell
Antagningsavdelningen

I nuläget är jag antagen i Linköping men vill hemskt gärna plugga i Lund. Jag har reservplats #4 i BII gruppen i Lund. Vad tror du om mina chanser att bli antagen Nils? Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Saman Salim
Erka

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Erka »

Reservplats 24 i Linköping, efter antagning två...är det HELT hopplöst?? B1-kvoten
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Erika, du kan räkna med att du är reserv 22 nu, eftersom jag har ringt studievägledare och visste att jag står som reserv 1 efter att jag var reserv 3 efter andra urvalet :)
BI kvoten jag pratar om :)
Mustafa Al-Attar
Erka

Re: Diskussioner (Chans till reservantagning VT13)

Inlägg av Erka »

Bra, då har det börjat röra på sig lite. Det sista som överger oss är hoppet''/E
Låst