Vi som söker in VT 13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: Vi som söker in VT 13 (urval 1)

Inlägg av Krogshede »

alod skrev:Hej! Ansökte med HP 1,7 och fick dessa reservplaceringar:

KI - 82
Lund - 60
Uppsala - 62
Göteborg - 17
Linköping - 29

Vad tror ni om mina chanser? Finns det någon chans för antagning i Göteborg redan i andra urvalet?
Förra vårterminen gick jag från reservplats 33 till 13 i första urvalet med samma HP-resultat som du har så det är nog inte helt omöjligt.
Läkarstudent
Safari

Re: Chanser inför och efter urval 2 Gbg+Lund?

Inlägg av Safari »

Nils skrev:

Oddsen är tyvärr mycket, mycket dåliga för att dina reservplaceringar ska räcka. Du förlorar inte någonting på att stå kvar som reserv men i ditt ställe skulle jag ställa in mig på att göra någonting annat under våren (och försöka höja BII och HP). Bättre lycka nästa gång!

http://läkarstudent.se/antagning.html#hp

Möjligheterna till tillgodoräkning från tandläkare till läkare är för obefintliga för att det ska vara värt att se det som ett alternativ. Om du inte tänker sikta på en tandläkarexamen så är det nog bättre att släppa fram någon annan som skulle bli glad över att bli antagen.
:)
Tack för svaret Nils,

Tackade nej till tandläkare i GBG, arbetar redan inom vården som sjuksköterska så mitt intresse för odontologi är nästan obefintligt. Skall höja mina betyg istället, har bara 4 ämnen att höja till nästa höst, sitter på 1,6 i HP. 22,5 + 1,6 i BII borde garantera en antagning i Lund HT13 och om inte så finns mitt GBG kvar som 2a handsalternativ =). Jag borde väl sitta säkert med 22,5+1,6 HP inför HT13 eller vad tror du ?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Nils »

@ Safari:
Med 22,50+1,6 bör du sitta rätt säkert. Kan inte lova antagning i urval 1 men du bör bli antagen i något av urvalsstegen.
:)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Nils »

Nu måste jag ta paus från besvarandet av antagningsfrågor, har väldigt mycket annat som jag måste hinna med den närmaste tiden.

Utifrån statistiken som finns här på hemsidan så kan ni hur som helst diskutera er fram till minst lika kloka svar som jag hade kunnat ge.
:)
mamma doktor

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av mamma doktor »

Hej!
Jag har sökt med HP 1,70 och fått följande besked efter urval 1:
KI reserv 37
Linköping reserv 27
Uppsala reserv 58
Örebro reserv 5
Umeå antagen

Jag är otroligt glad att 1.7 räckte till! Det här nya HP är inte min kopp of tea. 2.0 på verbala... så då kan ni räkna ut vad jag skriver på mattedelen! :flinar:

Nu blir det en nervpirrande julupptakt. När får vi besked nummer 2? Kommer man då automatiskt att strykas från sina val under det lärosäte där man kommer in? Som ju sker i urval 1.
Men framförallt... var någonstans kommer jag att pendla i vår?!!
Jag har familj och de kan inte komma efter på en gång, så det blir en flängig men uuuunderbar vår.
Och blir det att pendla till Umeå så blir det väl att råna en värdetransport först. :skrattar:
Safari

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av Safari »

@Nils

:tummarupp: Tack! Goood Jul och Gottt Nyttt årrrr :party:
Gäst

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av Gäst »

mamma doktor, du klarar definitivt reservantag i Örebro och antagligen även i Linköping (men inte 100 % säkert).

Blir du antagen i Linköping i urval 2 så stryks du från Uppsala, Örebro och Umeå. Det är bara i reservintaget efter urval 2 som man kan erbjudas en plats utan att strykas från en annan.
mamma doktor

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av mamma doktor »

Hej Gäst!
Då är det som jag misstänkte. Vad bra att jag tänkte efter åtminstone någon minut före jag rangordnade i oktober.
Linköping passar oss som familj bättre än Örebro, det finns fler städer runt omkring där min man kan få jobb, men Örebro passar för tillfället bättre än Umeå eftersom vi bor i Stockholm nu och jag skulle bli tvungen att flyga fram och tillbaka om jag börjar där.
Jag har sökt antingen till skolor som gör att vi kan bo kvar (Uppsala, KI) eller till skolor som ligger i städer där vi kan bo billigare och centralare än vi gör nu.
Tänk att kunna cykla till universitet, jobb, skola och förskola... en våt dröm för en förälder.
Gäst

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av Gäst »

Hej hoppas antagningen gått bra för alla, undrar en grej hoppas nån kan svara :D
Jag tänkte verkligen inte igenom när jag rangordnade då jag inte trodde att hp skulle gå så bra det gick denna gång. Men ifall jag rangordnat som nedan och efter urval 2 fortfarande har väldigt goda chanser som reserv i bägge orterna men blir uppringd av Umeå först och tackar ja, men hellre velat gå i Uppsala kan man lixom vänta på att bli uppringd där också? Vill inte strykas från Umeå ändå men kommer dem fortfarande ringa från Uppsala ifall dem har en plats för mig? Är det så det funkar i och med att jag läste att
Det är bara i reservintaget efter urval 2 som man kan erbjudas en plats utan att strykas från en annan.
1.Umeå
2.Uppsala
Tacksam för svar!
Gäst

Re: Vi som söker in VT 13 (ställ frågor här)

Inlägg av Gäst »

Ja - antagningar i reservantaget påverkar inte lägre rankade ansökningar.
Låst