Linköping statistik HT12 reservantagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
meddy

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av meddy »

nabster skrev: Det var intresserat, eftersom detta innebär att skillnaden mellan BI och BII är bara 0,1. Frågan blir nu, skulle detta leda till att antagningsgränsen i BII blir lägre än BI i framtiden?
Vad skulle hända om antagningskraven i BII är lägre än i BI (jag har sett att det varit så på vissa andra utbildningar)? Säg att antagningsgränsen i BI är 22.3 och gränsen i BII är 22.1. Betyder det att en person med t ex 22.2 i BI kan bli antagen i BII?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag tror det, men jag är osäker :oskyldig:
Mustafa Al-Attar
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av Nyberg89 »

Läst att det är snittet de använder.. Inte trott på det tills nu när ni påpekar intagningsnivåerna.

Ni har inte Reservplatserna på HPSU?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nyberg89 skrev:Läst att det är snittet de använder.. Inte trott på det tills nu när ni påpekar intagningsnivåerna.

Ni har inte Reservplatserna på HPSU?
HPSU Särskilt urval 2,5 (högskoleprov + arbetslivserfarenhet).
Men det kan vara fel eftersom de har ju skrivit fel när det gäller BI kvoten!
Men vad gäller BII, jag tror att de har skrivit rätt eftersom en person ovanstående skrev att han har blivit antagen med 22,3 vilket stämmer korrekt med vad universitetet har publicierat.
Mustafa Al-Attar
meddy

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av meddy »

nabster skrev: HPSU Särskilt urval 2,5 (högskoleprov + arbetslivserfarenhet).
Men det kan vara fel eftersom de har ju skrivit fel när det gäller BI kvoten!
Men vad gäller BII, jag tror att de har skrivit rätt eftersom en person ovanstående skrev att han har blivit antagen med 22,3 vilket stämmer korrekt med vad universitetet har publicierat.
Publicerade inte universitetet att gränen i BII var 22.5/1.6 (enligt ditt första inlägg i denna tråd)? :)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag skrev fel :( Men men idag fick jag veta den rätta statistiken :) jag ska publicera den nu !
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Rätt statistik för Linköping HT12 reservantagning

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Linköping har publicerat statisken för HT12;
BI 22,1 (direktgrupp från gymnasiet)
Skiljekriterium Högskoleprovsresultat 1,6 (lottning)
BII 22,3 (kompletterade gymnasiebetyg)
Skiljekriterium Högskoleprovsresultat 1,6 (lottning)
BF 4 (betyg från folkhögskola)
Skiljekriterium Högskoleprovsresultat 1,6 (lottning)
HP 1,8 (högskoleprov) (lottning)
--------------------------------------------------------------------------------
Enligt ovan, så antagningsgränsen har blivit lite lägre jämfört med före året HT11 när det gäller BI och BII kvoten.
----------------------------------------------------------------------------------
Jag ber er om ursäkt för att har publicerat fel information här om dagen :glad:
Mustafa Al-Attar
linn

Re: Rätt statistik för Linköping HT12 reservantagning

Inlägg av linn »

Visst är det så att i kvot BF så har det alltså varit flera som haft omdömet 4 och hp 1.6, så då har dom lottat mellan dom alltså? Det är alltså ingen som haft 1.7 på hp i den kvoten? Vill bara vara säker på att jag har förstått det rätt :flinar:
meddy

Re: Rätt statistik för Linköping HT12 reservantagning

Inlägg av meddy »

linn skrev:Visst är det så att i kvot BF så har det alltså varit flera som haft omdömet 4 och hp 1.6, så då har dom lottat mellan dom alltså? Det är alltså ingen som haft 1.7 på hp i den kvoten? Vill bara vara säker på att jag har förstått det rätt :flinar:
Ja precis. Det innebär att alla med 4/1.7 och högre blev antagna :)
medy

Re: Linköping statistik HT12 reservantagning

Inlägg av medy »

Vad skulle hända om antagningskraven i BII är lägre än i BI (jag har sett att det varit så på vissa andra utbildningar)? Säg att antagningsgränsen i BI är 22.3 och gränsen i BII är 22.1. Betyder det att en person med t ex 22.2 i BI kan bli antagen i BII?
Fick svar på dennna fråga från VHS. Sväret är ja, personen i fråga skulle bli antagen i BII.
Låst