HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års vårtermin.
Nennsor
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2010, 12:07

HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nennsor »

Ska söka till KI VT2012 och har 22.5 i betyg, kommer att hamna i B1. Jag har inte gjort högskoleprovet, kommer jag komma in fastän jag inte har gjort det (om man statistiken ser likadan ut då som VT2011)?
Snälla hjälp mig någon.. viktigt eftersom jag köpt en lägenhet i stockholm enbart för att jag vill studera på KI!
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Odur »

Finns det någon vettig anledning till att inte göra högskoleprovet och på så sätt maximera dina chanser? Det kan ju bara bli bättre, inte sämre.
Nennsor
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2010, 12:07

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nennsor »

Om jag sa vara ärlig så vågar jag inte göra högskoleprovet. Jag är rädd att jag ska få dåligt på det, därför undrade jag om man kan komma in utan det :rodnar:
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av mila »

jag sitter i samma sits som dig :/

jag räknar med att gå ut med 22.5 och kommer att söka i BI kvoten....men jag har dessvärre inte gjort något HP än men räknar med ett uselt resultat därifrån när jag väl gör det.

Vet nån om det är möjligt att komma in i något läkarprogram (förutom örebro) utan hp?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nils »

Inför vårterminen 2011 krävdes inte hp någonstans i BI-kvoten, förutsatt att man hade tillräckligt högt betygssnitt.

Dessutom omfattas endast hälften av Göteborgs betygsplatser av hp-urskiljning, resten använder bara lottning vid lika betyg.

För övrigt är till och med 0,0 bättre än att inte ha gjort provet.
Nennsor
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2010, 12:07

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nennsor »

mila skrev:jag sitter i samma sits som dig :/

jag räknar med att gå ut med 22.5 och kommer att söka i BI kvoten....men jag har dessvärre inte gjort något HP än men räknar med ett uselt resultat därifrån när jag väl gör det.

Vet nån om det är möjligt att komma in i något läkarprogram (förutom örebro) utan hp?
Jag tror att det är lättare att komma in i Örebro än i Stockholm! Till vilken termin hade du tänk söka? Jag tror det är större chans att komma in på våren än hösten...
Nennsor
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2010, 12:07

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av Nennsor »

Nennsor skrev: Jag tror att det är lättare att komma in i Örebro än i Stockholm! Till vilken termin hade du tänk söka? Jag tror det är större chans att komma in på våren än hösten...
Oj, såg först nu att du skrev FÖRUTOM örebro hehe! Lund hade väl lägre än stockholm detta året?
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av mila »

Nennsor skrev: Jag tror att det är lättare att komma in i Örebro än i Stockholm! Till vilken termin hade du tänk söka? Jag tror det är större chans att komma in på våren än hösten...

Du har rätt, det är alltid lättare att komma in på våren eftrsom det är färre som söker då. Jg tänkte söka till HT 11 och eventuellt till VT 12 (om jag inte kommer in i KI HT11 :glad:
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av mila »

Nils skrev:Inför vårterminen 2011 krävdes inte hp någonstans i BI-kvoten, förutsatt att man hade tillräckligt högt betygssnitt.

Dessutom omfattas endast hälften av Göteborgs betygsplatser av hp-urskiljning, resten använder bara lottning vid lika betyg.

För övrigt är till och med 0,0 bättre än att inte ha gjort provet.

Tack för svaret Nils :glad:

tror du det kommer att se ut såhär inför VT 12 eller tror du konkurransen bli hårdare då?
OCH har du en gissning om hur det kmr att se ut inför HT 11 ?

Vill verkligen komma in i KI men jag har knappt gjort något HP, så jag hoppas innerligt på att hp inte ska krävas i BI-kvoten inför VT 12, att tillägga är att jag räknar med att gå ut gymnasiet med 22,5 det är drf jg tänker söka i BI-kvoten

är jätte tackam för svar och tack för en underbar hemsida :glad:
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: HJÄLP! Kommer jag komma in? 22.5

Inlägg av mila »

Nennsor skrev:Om jag sa vara ärlig så vågar jag inte göra högskoleprovet. Jag är rädd att jag ska få dåligt på det, därför undrade jag om man kan komma in utan det :rodnar:

du är INTE ensam om att känna så :ledsen:
Låst