HT2011

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års hösttermin.
jasmin

Re: HT2011

Inlägg av jasmin »

Hej!

Jag undrar om jag har nån chans med 22,5 kompletterat och 1,2 på hp att komma in någonstans i Sverige?
Kalle

Re: HT2011

Inlägg av Kalle »

Hej!
jag vill gärna ha en kvalificerad gissning inför HT 2011, läkarprogrammet.
För BGI (d.v.s. utan komplettering) var skulle jag komma in med 22,5 och 0,9 i HP.
Tack på förhand!
Gäst

Re: HT2011

Inlägg av Gäst »

Kommer 22.5 och 1.2 hp räck till gbg i höst? Hoppas och tror (kanske mest hoppas) det själv men vore roligt att få någon annans åsikt!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: HT2011

Inlägg av Nils »

BII 22,5 räcker för chans via lottning i Göteborg och Örebro.
BII/HP 22,5/1,2 räcker dock inte för antagning i Göteborgs BII/HP-kvot. Det kan möjligen räcka i Umeå.

BI/HP 22,5/0,9 torde ge antagning någonstans i Sverige men oddsen är inte de bästa för Karolinska och Uppsala.
Gäst

Re: HT2011

Inlägg av Gäst »

Notera att även konjunkturläget spelar in i söktrycket. Enligt vår studievägledare har denna faktor visat sig vara viktigare än exempelvis storlek på årskull. Utan att vara insatt i ekonomin tror jag att konjunkturläget är bättre i år, jämfört med föregående år, och att söktrycket därmed bör sjunka. Förklaringen till denna "teori" är att fler personer söker till högre studier vid arbetslöshet och dålig arbetsmarknad. Det kan dock diskuteras hur mycket detta påverkar just läkarlinjen, eftersom de som söker till läkarprogrammet ofta är väldigt drivna och måna om att komma in, oavsett yttre faktorer som arbetslöshet etc.
Gast

Re: HT2011

Inlägg av Gast »

Jag har ett gammalt 1.9 som jag använt för att söka till Göteborg till hösten. Jag har redan fixat lägenhet i stan och sökt tjänstledigt från jobbet. Det som irriterar, precis som för många andra, är den för gymnasieungdomar anpassade antagningen som sker så förbannat sent. Jag själv har kollat på hp resultaten från i våras och läst en del här och tror att jag har mycket stor chans att komma in. På jobbet har jag sagt att jag har 90% + chans till hösten men att jag garanterat kommer in till våren. Jag undrar om någon som är mer insatt kan säga om jag har helt fel i mina "90%" eller om jag har större eller mindre chanser. Självklart är allt gissningar men jag tror flera här inne kan gissa bättre än mig. Grymt tråkigt att behöva satsa pengar och tid på en flytt som kanske inte blir av, men oddsen talar för mig så behöver ju förbereda för det.. Tack på förhand. Kram =)
blivande lakarstudent

Re: HT2011

Inlägg av blivande lakarstudent »

Gurb skrev:Okej, tack för svaret Nils.

Hur stor roll kan öppningen av läkarprogrammet i Örebro spela mån tro?
Hej allihop. Nu ser det så ut att man ruvar på 22,5 + 1,4 i Hp i BG 1. Spekulationer kring huruvida detta borde räcka till KI och UPPSALA till HT2011
skulle uppskattas . :glad:
Gäst

Re: HT2011

Inlägg av Gäst »

Glömde skriva att mina 22.5 + 1.2 är i Bg1 där borde väl chansen finnas? ( Kanske ska försöka komma ihåg mitt inlogg på denna sida:)
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: HT2011

Inlägg av johanni »

Gäst skrev:Glömde skriva att mina 22.5 + 1.2 är i Bg1 där borde väl chansen finnas? ( Kanske ska försöka komma ihåg mitt inlogg på denna sida:)
Jag tror med stor säkerhet att du kommer in, nästan garanti.
Blivande Lakarstudent

Re: HT2011

Inlägg av Blivande Lakarstudent »

blivande lakarstudent skrev: Hej allihop. Nu ser det så ut att man ruvar på 22,5 + 1,4 i Hp i BG 1. Spekulationer kring huruvida detta borde räcka till KI och UPPSALA till HT2011
skulle uppskattas . :glad:
Nils har du någon statistik eller rimlig hypotes? Kommer hp-kraven stiga eller minska? Dvs kommer 22.5 + 1.5 behövas i betygsgruppen eller 22.5+ 1.3 t.ex. :oj:
Låst