Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2011 års vårtermin.
FakeID
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2010, 19:07

Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av FakeID »

Hej. Jag undrar några saker angående att ansöka med högskoleprovet. Skiljekriteriet är väl lottning vad jag förstår.

Då undrar jag, om jag kollar på er sida http://läkarstudent.se/antagning.html
Vad man kan se är att på de flesta ställena så kan man komma in med 1.8 till vårterminerna. Men vad jag undrar, är hur många är det egentligen som söker med 1.8? För om jag tänker att jag t.ex. i Umeå, Lund och Linköping där alla som sökte med 1.8 kom in om de ville förra våren, medan jag då jag söker i år med 1.8 i första antaget är reserv 54-70 på dessa 3 orter. Är det många fler som söker i år än förra våren? Eller har jag dragit bland bottenskrapet av lotter på alla dessa orter? För jag antar att jag är körd, och inte har någon chans att komma in med de reservplatserna.

Då jag sedan läser på http://läkarstudent.se/antagning.html så läser jag "Reservantagningsgräns, sista reserv från urval 2" och läser att reserv #18-#39 kom in förra våren efter andra urvalet. Och då undrar jag, är det som jag tolkar texten, att den som var reserv #39 efter andra urvalet sedermera kom in? Eller har ni/de bara formulerat det konstigt, så att det egentligen innebär att det är reserv #39 från första urvalet som sedan kom in? För i höstas var jag reserv #18 i Umeå efter andra urvalet, och kollar man statistiken att ca 30 stycken tackar nej efter andra urvalet (återigen, som jag tolkar tabellen/texten) till höstterminen så borde jag ju haft en väldigt god chans att komma in?

Jag förstår bara inte, det går inte ihop för mig att om man är reserv 30 i ANDRA antagningen så har man en god chans att komma in? Det kan väl inte stämma? Så ni/de har bara formulerat det konstigt, vad som egentligen avses är att det är reserv #30 i första antagningsbeskedet som sedan får ett telefonsamtal som bekräftar att den kommit in?

För övrigt, om jag är reserv 20 i Örebro nu till vårterminen i HP-kvoten i första antagningsbeskedet, kan jag då alltså förvänta mig att komma in? Kruxet är att jag vill läsa, vartän jag kommer in, förutom just i Örebro... Nog kommer jag acceptera min plats om jag kommer in, kan ju inte vara kräsen då man har 1.8 och allt avgörs av lottens makt, men jag hoppas mer på att kunna gå i Uppsala, Lund, Linköping eller Umeå (ja och förstås Göteborg och Stockholm men inser ju att jag inte ens har en chans där).

Kan någon räta ut mina frågetecken? Åsyftas det alltså att den som var reserv #39 i Linköping i ANDRA ANTAGNINGSBESKEDET Vårterminen 2010 kom in? Eller åsyftas första antagningsbeskedet, och formuleringen är helt snurrig. Vet inte vad jag ska tro, och är besviken att jag är reserv 56 till och med i Umeå till denna vår, då tydligen alla med 1.8 var klappade och klara redan i andra antagningsbeskedet och inte ens behövde vänta på reservplatserna förra våren. Hoppas det finns någon admin på sidan som vet vad reservantagningstexterna på http://läkarstudent.se/antagning.html (för övrigt grymt bra tabeller för en som alltid undrat om man har en chans) betyder och kan förklara för mig. Är försiktigt förhoppnings- och förväntansfull.
DrAmirando
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 nov 2010, 19:43

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av DrAmirando »

Hej!

Du kan vara lugn, du kommer att bli antagen. Det beror på hur du har rangordnat men du kommer komma in i Umeå, Linköping och Örebro. Förra året kom reserv 39 in i linköping efter andra urvalet. Jag antar att din reservpalts 54 är i Umeå och där kommer du garanterat in i andra urvalet eller mer troligt i början av reservantagningen, förra året kom reserv 100 plus in i Umeå.

Grattis! :tummarupp:
FakeID
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2010, 19:07

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av FakeID »

säker? som man kan se i mina cirkelargument med mig själv är jag lite orolig.
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

De finns aldrig några garantier, det är ju trotsallt många variabler (minst lika många som antalet sökande) i den här ekvationen. Jag hade väntat tills efter andra antagningen innan jag började dra några slutsatser men det finns helt klart en möjlighet! Min enda förstahandserfarenhet är att jag satt på reservplats 50 i Lunds HP-kvot i höstas, blev uppflyttad till plats 30 inför andra urvalet men jag kom inte in. Hade man stirrat blint på förra terminens statistik borde jag kommit in men det bör man som sagt inte göra.
/Simon
Tennsoldat8Eldvakt
Inlägg: 23
Blev medlem: 04 dec 2010, 01:03

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av Tennsoldat8Eldvakt »

Angående den ursprungliga frågan så är det den som hade reservplats 39 efter det andra urvalet som visas i statistiken. Som Nils har nämnt påpekat tidigare har det inte funnits möjlighet att få tag i motsvarande statistik för urval 1 (så att man hade kunnat se hur mycket kön rör sig mellan 1:a och 2:a urvalet) annars hade den funnits på sidan.
/Simon
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av Nils »

Statistiken för reservnummer syftar på de placeringsnummer man fick i just det andra urvalet, inte det första.

Jag törs inte gissa på dina odds just nu men tycker att du ska tacka ja till din reservplats, så ser vi hur du ligger till efter urval 2. :)
FakeID
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2010, 19:07

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av FakeID »

Jag vill ju tro att jag åtminstone kommer in i Örebro, där jag är på plats 19 i första urvalet. Känns som att av de 42 son ligger före mig borde väl åtminstone 19 av de, särskilt de som har 2.0 eller 1.9, tacka nej för sthlm, göteborg, lund eller uppsala... Eller för att inte börja alls. Men min personliga inbördes ranking vart jag vill läsa är:
1. Karolinska
2. Göteborg
3. Uppsala
4. Lund
5. Umeå
6. Linköping
...
...
...
7. Örebro

Alla ställen känns klockrena utom Örebro. Klart framförallt Umeå och Linköping har svagheter, hör att fakulteterna är taskigt lokerade rent geografiskt i Linköping, och hela Umeå är taskigt till geografiskt. Men å andra sidan är Umeå Sveriges största universitet sett till elever, och vad jag hör ett väldigt ansett såväl sjukhus som studier. Känns som att Örebro har överlägset minst universitet, och är färskast inom detta. Har egentligen inte hört eller läst något gott om Örebro jämfört med de andra. Och dessutom är Örebro den enda studieorten där jag helt saknar ett socialt nätverk eller kontaktnät, vilket självklart egentligen inte talar mot Örebro, men talar för de andra städerna. Men åter, jag har definitivt inte tänkt vara kräsen, önskar bara jag drog Örebro-lotten i Umeå eller Linköping som väl lär vara lika lätta att komma in på, om inte i Umeå, lättare? Å andra sidan känner jag flera stycken som läser i Uppsala och Lund med 1.8. Man gissar att flera med 1.8 redan har kommit in, önskar man själv hade dragit sådan lott så slapp man fundera... För sedan är det ett år till tills man har nästa "goda" chans. Hur är reglerna nu med att byta universitet om man är missnöjd? Får man byta fritt om man har läst en termin? Eller hur var det? Mycket frågor. Och jag tänker om jag var 19:e reserv i andra antagningen i Umeå i fjol, hade mina chanser att komma in som reserv ökat om jag bara stuckit på uppropet och hoppas på att de ropade upp mitt namn?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av Nils »

Hur lätt det går att byta beror på hurdana möjligheterna är att tillgodoräkna sig vid det nya lärosätet de saker man har läst vid det förra lärosätet. Det är svårt att säga ifall det skulle räcka till en hel termin, ifall du skulle få gå om en termin eller ifall du skulle få börja på termin 2 men måste göra kompletteringar.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av adamsthlm »

På tal om lärosätesbyte somnämndes precis här innan...ska börja plugga i Umeå men vill byta till Stockholm så snart det går och undrar hur man lättast gör det? Huruvida det är att gång på gång försöka bli antagen som vanligt för att tillslut kunna tillgodogöra sig en del kurser eller om det finns ett "enkelt" sätt att byta? Och om man till en eventuell PIL intervju nästa termin bör försöka satsa all vaken tid i Ume till att få så bra studieresultat som möjligt att vifta framför näsan på intervjuaren till sin fördel?
FakeID
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2010, 19:07

Re: Frågor om antagning, reservplatser, lottning

Inlägg av FakeID »

Så, jag skulle kunna komma in i Örebro och till exempel byta till Karolinska efter en vecka?
Låst