Urval 2 / Reservantagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Odur »

Ja, vad säger ni. Ska vi köra en tråd för oss som fortfarande vill ha ett litet hopp?

Själv blev mitt resultat i urval 1 enl. följande:

Kod: Markera allt

Prio 1 Göteborgs Universitet
B2/HP-20,00    Res 670   Ant. i UG: 7
BII-20,00      Res 720   Ant. i UG: 7
HP-1,90        Res 17    Ant. i UG: 40

Prio 2 Linköpings Universitet
BII-20,00      Res 667   Ant. i UG: 10
HP-1,90        Res 6     Ant. i UG: 28

Prio 3 Lunds Universitet
HP-1,90        Antagen   Ant. i UG: 41
De där hemska meritpoängsreglerna gjorde att jag som "gammal man" inte fick tillgodoräkna mig några meritpoäng. Mitt slutbetyg var för gammalt. Annars hade jag väl haft 22.5, om jag räknat rätt.

Nå, jag är alltså antagen, men problemet är att jag har svårt att se hur jag ska kunna flytta fru och barn härifrån Borås till Lund (eller Linköping) med kort varsel. Bostad måste fixas och bostadsrätten säljas. Frugan måste fixa försörjning osv... De enda rimliga alternativet som jag ser det är att jag tackar nej till Prio 2 och 3, samt står kvar som reserv i GU dit det är rimligt pendligsavstånd och bra kommunikationer.

Men frågan är. Finns det nåt hopp öht. nu när lotten var så elak mot mig? Nån som vet hur det brukar ändra sig till andra urvalet? Att det brukar komma in runt 10 reserver efter urval 2 har jag sett. Men är det rimligt att hoppas på att min reservplats sjunker såpass mycket från urval 1 till urval 2? Tilläggas kan ju också att GU hade ett överintag på 6 platser detta urvalet.

Hur som helst. Plan B är ju klar sen innan. Strökurser på Komvux en termin till och nytt försök till våren. Och då vore det väl fan om det inte gick?
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Solen08 »

Fixa de där 2,5 och VT2011 kommer det att gå vägen. :tummeupp:
Om du inte skulle komma in genom efterantagningen.

Jag själv söker endast KI och Uppsala av samma anledning (V-V-V) :flinar:
Har utländska (som värderades tillsammans med svenska kompletteringar som 20.0 förut) men nu efter inflationen HT2010 är de värda endast 474. Kämpar också för 22,5 (har 350p kvar) i svenska slutbetyg. Blivit tidigare bortlottat 4 ggr med 20.0. Så det är inte rättvist alla gånger :nej:
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Odur »

Solen08 skrev:Fixa de där 2,5 och VT2011 kommer det att gå vägen.
Nej, tyvärr så går det inte. Enligt reglerna så får vi med slutbetyg som är äldre än (jag tror det är 2003) inte tillgodoräkna oss meritpoäng oavsett när vi läste meritkurserna. Så det är bara HP-kvoten som är intressant.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Solen08 »

Odur skrev: Nej, tyvärr så går det inte. Enligt reglerna så får vi med slutbetyg som är äldre än (jag tror det är 2003) inte tillgodoräkna oss meritpoäng oavsett när vi läste meritkurserna. Så det är bara HP-kvoten som är intressant.
17 också! Snacka om åldersdiskriminering. Går det inte att hamna ens i BG-II med 22,5 (om du skulle läsa in de där 2,5) om man har äldre svenska betyg?

Så du ska läsa strökurser på Komvux bara för att vänta ut en termin?
Tror du att du kan sätta 2.0 på höstens? (1.9 brukar räcka till på vårterminen iof)
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Odur »

Nej, det går INTE att få 2.5 poäng till. 20.0 är max för oss gamlingar. Hade det gått så hade de kurserna jag läst redan räckt till det.
Men det var ju inte antagningen VT11 vi skulle diskutera här, utan Urval 2 och reservantagning denna terminen.
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Solen08 »

Odur skrev:Nej, det går INTE att få 2.5 poäng till. 20.0 är max för oss gamlingar. Hade det gått så hade de kurserna jag läst redan räckt till det.
Men det var ju inte antagningen VT11 vi skulle diskutera här, utan Urval 2 och reservantagning denna terminen.
Sorry.
Jag tror att du har chanser att komma in på efterantagning.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Odur »

Nils. Du har inga tankar om förstainlägget?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Urval 2 / Reservantagning

Inlägg av Nils »

Odur skrev:Nå, jag är alltså antagen, men problemet är att jag har svårt att se hur jag ska kunna flytta fru och barn härifrån Borås till Lund (eller Linköping) med kort varsel. Bostad måste fixas och bostadsrätten säljas. Frugan måste fixa försörjning osv... De enda rimliga alternativet som jag ser det är att jag tackar nej till Prio 2 och 3, samt står kvar som reserv i GU dit det är rimligt pendligsavstånd och bra kommunikationer.

Men frågan är. Finns det nåt hopp öht. nu när lotten var så elak mot mig?
Jag tror att du har en chans i Göteborg.

Jag skulle dock rekommendera att du står kvar på åtminstone ett lägre rangordnat alternativ (Lund) och att ni ändå gräver lite i hurdana möjligheter det egentligen finns att göra de nämnda sakerna på kort varsel. Hoppas på det bästa men vara beredd på det mindre bra, så att säga.
Låst