Antagning HT-10, HPkvoten.

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av vea »

patricia skrev: Skulle du snälla kunna säga hur jag ska plugga för att få det jag vill på hp? Jag är desperat. Det är min sista chans och jag är så orolig :ledsen:
Här kommer ett tips; var inte orolig. Min käre far - som jag har kommit fram till är ganska klok - brukar säga att en del människor dör av cancer en gång, och en del två gånger. Det han menar är att den som hela sitt liv oroar sig för en cancerdöd har i princip redan "genomlevt" den, och inte har det gjort dem nån nytta för de dör ju till sist i alla fall. Andra går genom livet utan att oroa sig för allt och dör bara en gång.

Att det är din sista chans behöver du ju inte heller tänka! Från dina tidigare inlägg förstår jag att du går ut gymnasiet i år... sista chansen? Nehej du, du har ett långt liv framför dig, gott om antagningsförsök också. Att inte komma in på första försöket är inte världens undergång (även om jag själv trodde det hösten efter jag slutade gymnasiet...), och såhär i efterkant har jag personligen bara upptäckt fördelar hos de människor som mognat lite innan de börjat på en lång utbildning. Under de tre år jag spenderat på veterinärstudiet (som var min stora dröm) märkte vi som var 2-3 år äldre i alla fall hur "barnsliga" de som kom direkt från gymnasiet var. Hetsade upp sig över småsaker med mera...

(Jag menar självklart inte att förolämpa någon med detta påstående. Faktum är ju att alla måste vi vara unga innan vi kan bli äldre. Och lite livserfarenhet brukar runda av våra värsta kanter. Det är en av de stora fördelarna med livet; vi kan alltid utvecklas vidare!)

Angående hur mycket du behöver plugga inför HP så är det bara att gräva fram gamla HP-prov och börja jobba sig igenom dem. Snart märker du om det går lätt eller inte, och därefter kan du avgöra hur mycket du behöver plugga. Bästa plugg-metoden, för min del, var att helt enkelt skriva en massa HP-prov hemma. Annars finns det ordtest på nätet, http://ord.relaynode.info/ .

Men som sagt, oroa dig inte! Det är inte kris för att du missar en höst och en vår. Jobba lite i så fall, res till något spännande land, gör voluntärtjänst i Afrika eller något annat utvecklande. Sedan ska jag hålla tummarna för dig till höstantagningen. Oroa dig inte men ge inte upp hoppet heller, det är ju ingen som egentligen vet hur höstantagningen kommer se ut..!
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Staffsan
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2010, 22:00

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Staffsan »

Jag är fortfarande orolig för mina chanser att komma in med 1.9.

Sammanlagt skrev ju runt 900 pers 2.0 och 1.9 senaste HP. Och även om de som sökte innan med 1.9 och 2.0 resultat borde ha kommit in nu så är det en stor klump med personer som man som sökande jag konkurrerar med. Hur många av de som topp-presterar på högskoleprovet brukar söka till läkare? Det är ju trots allt fler än på många år som har fått 1.9 och 2.0 den här våren. Det räcker ju med att 1/3 av de som topp-presterade senaste HP söker till LÄK, så har jag taskiga chanser att komma in. Hur påverkar BG/HP den rena HP-gruppen?

Stilla mina nerver någon!
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 apr 2009, 22:03

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Odur »

Då är vi i samma sits!
Men se det så här då. Vi kommer in i vår om det skulle skita sig nu. In kommer vi :party:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

Staffsan skrev:Hur påverkar BG/HP den rena HP-gruppen?
BG/HP äter upp en märkbar del av HP-konkurrensen, dock svårt att säga exakt hur mycket.
Staffsan
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2010, 22:00

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Staffsan »

Nils skrev:BG/HP äter upp en märkbar del av HP-konkurrensen, dock svårt att säga exakt hur mycket.
Men Nils, jag förväntar ju mig en professionell bedömning ifrån dig :blinkar:

Finns det ingen statistik alls över vad de som presterar bäst på HP söker till?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Nils »

Staffsan skrev:Finns det ingen statistik alls över vad de som presterar bäst på HP söker till?
Jag känner tyvärr inte till någon sådan...
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Veckan »

Staffan, jag har 7 bekanata( varav 2 syskon som satt 2,0 . ena satte 111 den andra 116 p) och av alla 7 så läser, eller jobbar alla som läkare.

På tal om höjning, så lyckades jag höja mig från 0,9 till 1,5 utan svårigheter. det mesdta avgörs på orden. Att du fick 17 på orden patricia vet jag inte om det beror på otur eller dålig härledningsförmåga. 7 på DTK är nog ganska naturligt första ggn, det är ett visst tänk och ett tidsuplägg man måste lära sig.
Jag har en massa tips på hur jag höjde mig, och ett av de är att göra det hemma, UTAN tid för att förstå uppläget, sen när man väl lärt sig upplägget gör man det med tid, för mig , har det funkat med att sätta en tidslimit på 5 min per uppslagsfråga, går man en sekund över, så ska man skit i frågan så inte nästa som kan vara lätt tar stryk.

Tror man måste ha ett IQ på minst 115-120 för att sätta 2,0. Alla jag mött som gjort det har haft ett behov utav att, " förminska sin insats". Vet inte om det beror på ett inre beskäftighet tvång, eller om det är Jantelagen som spökar. Men i grupp, av de 7 jag känner så har de alltid fått ur sig" jag hade lite tur" eller i likhet med " det kan alla om de vill" respektive " det var inte så svårt egentlgen".

2.0 är svårt, man sätter det inte med tur. jag hade gått genom provet 100 ggr och upplägget är genialiskt. Jag fick 1,5 nu senast(höjde mig från 0.9). Med extrem träning under 6 månader skulle jag kunna hamna runt 105 p ( men min mitt IQ tar vid där). Efter ett års träning kanske runt 112-114. Men där tar det stopp.

Jag läste samhäll på gymnasiet, jag växte upp i ett hem där svenska inte var modersmål, gör min backe brantare än för etniskt svenskar som lär sig ordet "artikulera" vid middagsbordet vid en ålder av 6.Konstigt nog så var det orddelen spom gick bra, 33 lyckadees jag sätta där. att få 1,5 är ingen bedrift. så ni som vill läsa rtill läkare i sverige, och har motivation, sätt 14,15 Och höj er TILL 22,5. Ni som har mer hjärna och mindre ambition, sitt några månader och sätt 1,8 så är ni inne.


Det man inte har i huvudet, får man ha i benen.
madelen
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2010, 21:38

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av madelen »

De enda som högskoleprovet egentligen mäter är lämplighet för högskolestudier, eller pluggteknik med andra ord. Detta är ju ingenting som man inte kan skaffa sig genom att just studera.

Jag kan ärligt säga att jag är sjukt dålig på högskoleprovet, detta beror inte på mitt IQ utan min brist på koncentration när texter om konst, historia och rescensioner av rescensioner av en bok kommer upp och på min okunskap om ord som jag inte kommer i kontakt med. Jag tycker också att jag har klarat mig förträffligt bra utan ett bra högskoleprov(=lågt IQ) på läkarlinjen. Det som har betydelse är hur mycket tid man ger det, hur mycket man nöter, hur engagerad man är. Ingenting som de tagit upp hitills är saker som man inte kan lära sig, sen hur mycket tid det behövs är en annan fråga.

Sen tycker jag att det är rätt basic saker som de efterfrågar på högskoleprovet, frågorna är ju in princip samma sak varje gång med lite modifikationer av detaljerna bara, jag tror inte att man behöver ett högt IQ för att klara detta. IQ testerna och högskoleprovet har ju inte ens nästan likadant upplägg och typ av frågor. Bara man får in tänket och koncentrerar sig som om livet hängde på det så är jag övertygad om att man kommer oerhört långt. Det här med flyt och tur vill jag också bestrida. Senast jag skrev hade jag 17 på orden och 18 på dtk, gången dessförinnan hade jag 31 på orden och 6 på dtkn. Jag får helt enkelt inte allt att stämma på samma dag. En kompis skrev bara 1,1 tills han bestämde sig att nu skulle han baske mig in och då hux flux skrev han 1,8, utan att plugga. =)
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Veckan »

Du skriver intressanta saker Madelen.

Men jag skulle vilja trycka lite på det här med IQ och EQ. Vissa kommer in med hjärna, andra med en sjuk hög ambition, andra med en blanding. Jag tillhör blandningens grupp!

Min bror till exempel, satte vid 18 års ålder 116. Han tyckte inte det var särksilt skoj att läsa om Bågdeöringen men han fokuserade när det väl krävdes, om man har koncentrationssvårigheter har man i allmänhet sämre impulskontroll. Det fick jag höra av min handledare(Vet inte om det stämmer fullt ut) Men sämre impulskontroll går hand i hand med lågt/medel IQ. Jag menar inte att provet är direkt IQ-relaterat( NOG är ju det definitivt). Men det handlar om att ha en analytisk förmåga som överskrider gränssnittet för populationen, jag har inte det. Min bror hade det. han satte 50 pöäng mer än mig på båda våra första prov. Han var 18, jag 19. Han fick 116 och jag fick 63. Han är högbegåvad, nästinill Asberger och det är lite det som krävs för att hamna över 119 till 122.

MEN, vill jag poängtera, provet är ett sätt att sålla ut folk med dålig studieteknik och lågt/medel på IQ.

Tror du på allvcar att alla åker till Rumäninen, Ungern och Litauen för att det är skoj? Nej, de har alla gjort HP och insett vilket helvete det är att få 1,8( vilket 70% inte ens kan få om de inte övar MINST 6 månader.


Jag kommer nog komma in, har 22,5 i direktkvoten och 1.5 på HP, men funderar på att läsa socionom och jobba med utsatta barn. Annars så ska jag rikta in mig på BUP. Allt är relativt. men de som får högt ska ha lite credit för det-. och då tillhör inte jag den gruppen. 1,5 är rent av uselt med så mycket tid som jag lagt ner på det. sutit i hela 4 veckor varje ggn 3 år i sträck. Mitt Iq ligger knappt över medel, men jag får kompensera det med ambition.
Girre
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2010, 14:46

Re: Antagning HT-10, HPkvoten.

Inlägg av Girre »

Jag röstar på att du läser till socionom och lämnar plats till oss med högre IQ :tummeupp:
Nejdå, men jag tror att alla normalbegåvade med lite slit kan uppnå 1.8+. Alltså, det handlar ju bara om att ha läst mycket böcker och pluggat mycket matte på gymnasiet. Så länge man inte har några speciella diagnoser så tror jag det är fullt möjligt att fixa ett bra HP-resultat.
Låst