Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Det är ju 14% fler i år som sökt läkarprogrammet och jag tror att 91-kullen är ca 4% fler än "vanligt". Så, det kan ju inte förklara hela biten...Det är nog som du säger, folk tror att reglerna ska ge dom en sportslig chans och därmed söker dom. Jag har också vänner med ca 21-22 i MV som söker. Hoppas detta gäller många ;)

Vad söker du med?
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Veckan »

Nu blev jag väldigt uppskrämd. Är det 14% fler som söker till GU? Var kan se antalet sökande? Jag tror jag kommer in, men tvekar mer och mer. kommer jag inte in nu till hösten drar jag till Mongoliet ett tag(3-6månader) för att lära mig att bo på stäppen!
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Veckan »

Nu blev jag väldigt uppskrämd. Är det 14% fler som söker till GU? Var kan man se antalet sökande?
Jag tror jag kommer in, men tvekar mer och mer. Kommer jag inte in nu till hösten drar jag till Mongoliet ett tag(3-6månader) för att lära mig att bo på stäppen!
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Enligt statistik från VSH var det +14% sökande i år till läkarprogrammet generellt. Vet inte siffrorna till GU, men det är ju lätt att kolla via VHS.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Hm, jag tycker det vore knepigt om exakt lika många har 22,50 i BG1 som hade 20,00 i BG 2009. Menar det ända hållet som det kan gå är väl ändå neråt? Införandet av BG1 borde ju dra ner meritvärdet och sedan införandet av 22,50 borde dra ner det ytterligare. Om det inte sjunker alls i BG1/HP eller om HP sjunker typ 1 steg så känns ju reglerna meningslösa. Reglerna skapades ju för utbildningar med konkurrens och där står ju läkarprogrammet väldigt högt. Jag tror att det borde sjunka så som Nisse förutspår, men som sagt extremt svårt att tro, man vill ju inte bli besviken... Men kan verkligen alla med 20,00 ha 22,50 i BG1? Det är visserligen Hösttermin vilket gör det hela mer ostadigt, men alla som gick ut nu måste ju gått ut med 20,00 + 2,5 meritpoäng + naturvetenskap för de hinner ju inte komplettera eller liknande, och hur många som gör det är ju frågan?
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

HT 2009 5158 sökande till KI varav 1019 hade 20,0= ca 19,7%
Ht 2010 5850 sökande till KI, ca 20% beräknas ha 20,0= ca 1170 st, 34% beräknas ha 20,0 okompletterat= ca 398 st

En mycket stor andel av dessa ca 400 personer har även 22,50 i BG1 eftersom att folk med tidigare 20,0 har väl i stor utsträckning redan blivit antagna? 22,50orna kommer till stor del direkt från gymnasiet kan man väl kanske tänka sig..Det skulle ju iof innebära att det kommer krävas 22,50+ lågt HP eftersom dom kanske inte skriver så bra på HP? :huh:

Men, jag trodde det var måånga fler sökande i år. Jag hade hört något om 6000+, men nu var det ju "bara" en ökning på 11,8% eller något..Men du har rätt, inte lätt att vara optimistisk! Men antalet förstahandssökande känns ju inte så farligt ökande? Bara 200 eller något i förhållande till HT 2009.
Jaja, jobbigt att vänta på antagningsbeskedet iaf. Man har ju väntat sen mars nu :p Och ännu jobbigare att vänta på urval 2 ifall det händer grejer mellan där ;)

Är det förresten någon som vet om det är vanligt med nästan 20,0+ 2,5 eller 20,0+ nästan 2,5? Eller liksom vilket som är vanligast? Någon som har en känsla snarare kanske jag menar? Gud så omständligt... :oj:
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Letizia: Ja, vi får hoppas att att så är fallet. Eftersom vi 91:or som du säger rimligtvis endast kan stå för några få procents ökning finns det väl egentligen ingen annan förklaring än att folk hoppas på det nya systemet. Det känns orimligt att det fanns flera hundra svenskar med full pott som helt plötsligt fick för sig att bli läkare och söka just HT10.

Ang. hurvida det är vanligt att ligga på gränsen och ha nästan 22,5 har jag också spekulerat lite kring. Det borde rimligtvis vara som så att av de som gått ut gymnasiet -09 och bakåt med 20,0 har en mindre andel de 2,5 extra meritpoängen jämfört med de som gick ut nu -10 och framåt. Åtminstone på min skola blev inte 90:orna informerade om detta i tid, och hade därför valt fel kurser. Är man ute efter 20,0 kanske inte moderna språk är det givna valet såvida man inte är mycket duktig på språk. Hade jag själv inte vetat något om de merithöjande kurserna hade jag nog med stor sannolikhet valt någon "softare" kurs där man kunde skaffat sig sitt MVG med så lite ansträngning som möjligt för att kunna lägga den tiden på de lite tyngre naturämnena.

Jag har även fått intrycket av att det är mycket vanligt att gå ut gymnasiet med ett eller några få VG som sedan läses upp för att uppnå 20,0, vilket också borde gynna BG1. Dock är det så få personer jag känner till som går läkare nu att detta förmodligen inte säger något om den stora massan.

Allt vi kan göra är att hoppas :)

/Daniel, hoppas på GU HT10 med 22,5/1,5 i BG1/HP
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Ja, mycket hänger ju på vilken information man fick när man gick på gymnasiet. När jag gick gymnasiet fick vi ändå relativt bra information, vilket gjorde att jag ansträngde mig och skaffade full merit. Dock var vi tre i klassen som ville söka läkare och dom två andra struntade i att skaffa sig full merit, trots kännedom om det nya systemet. Så, folk gör ju på 1000 olika sätt...Jag tror du kommer in iaf! :D

Borde inte studera/VHS ha statistik över antal sökande snart? Alltså i BG1, BG2, MV etc...
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Ja, det finns verkligen många varianter. Var söker du själv Letizia och vad har du på HP?

Jo, den statistiken har jag väntat på under ett par veckor nu. Vet inte när den brukar komma ut. Kanske väntar dem tills första antagningsbeskedet är utskickat? Någon som vet?

/Daniel
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Danielj91 skrev:Ja, det finns verkligen många varianter. Var söker du själv Letizia och vad har du på HP?

Jo, den statistiken har jag väntat på under ett par veckor nu. Vet inte när den brukar komma ut. Kanske väntar dem tills första antagningsbeskedet är utskickat? Någon som vet?

/Daniel
Har du mejlat/ringt dom alltså om det? Sista kompletteringsdatum är väl 5 juli så det borde ju finnas statistik direkt efter det tycker man..

Jag söker BG1 med 22,30+1,5 och BG2 med 22,50+1,5. Trodde att jag kanske skulle kunna komma in i Umeå redan till hösten men som det ser ut nu får jag hoppas på våren och stå ut en termin till i Oslo...
Prioriterade UU, KI, LiU, Gbg, Lu, UmU.
Låst