Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Veckan »

Jag vet inte om jag umgås med folk som har 22,5 och1 ,5 samt hänger för mycket på forumet för här verkar folk också ha 22,5 och 1,5. Efdter att ha läst forumet med er som sökt GBG, och mina bekanta så är ju vi bara 7 pers av alla! 8% av hela klassen har 22,5 poch 1,5 och hänger poå forumet eller känner mig. Det känns konstigt. Ska bli riktigt intressant att se om vi kommer in på GU.

Förresten, undervisar Pär Lagerqvist son på GU?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Men Daniel då menar du att du tror att du med 22,50 + 1,5 endast kommer ha en chans till Umeå, Lu och Liu då dessa är mindre poppis än Gbg? Det låter ju knepigt att ens införa de nya reglerna då..

Tur att Gbg fortfarande lottar bland 50% av bg det ger ju oss alla med 22,50 ett hopp:)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Många verkar tveka på din uträkning Nils, men du tror forfarandr så trots att vi verkar många med 22,50 som Tom finns här?:) Undr då hur många som finns där "ute"..?
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Veckan: Ja, det är onekligen underligt. Samtidigt kanske man skulle kunna tro att en förhållandevis stor andel av de som har liknande meriter som oss och verkligen vill in på läkare har sökt sig till internetsidor för att kunna diskutera sina chanser, likt oss. Det börjar dock kännas orelevant att spekulera så nära inpå antagningsbeskedet. Vi får hålla tummarna helt enkelt :glad:

Waterflash: Ja, det känns så just nu tyvärr. Samtidigt som det är som du säger: om de nya reglerna ska göra det något lättare alls för oss i direktgruppen bör vi med 22,5/1,5 komma in.

Är det förresten någon som har någon koll på hur man antas om man t.ex har 22,5 i BG1 samt 2,0 på högskoleprovet? Prövas man i någon kvot "först", eller är det olika? Rimligtvis bör man ju prövas i HP-kvoten först. Vad som är intressant är väl egentligen om det kan finnas blivande studenter som prövas i BG1/HP med ett högre HP än den lägsta i HP-kvoten. Med tanke på det mycket höga antalet 2,0 på senaste högskoleprovet kan detta vara extra intressant denna intagning..
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Många verkar tveka på din uträkning Nils, men du tror forfarandr så trots att vi verkar många med 22,50 som Tom finns här?:) Undr då hur många som finns där "ute"..?
Jag gillar att ha is i magen... :blinkar:
Danielj91 skrev:Waterflash: Ja, det känns så just nu tyvärr. Samtidigt som det är som du säger: om de nya reglerna ska göra det något lättare alls för oss i direktgruppen bör vi med 22,5/1,5 komma in.
De med 22,5+1,5 kommer att bli antagna någonstans; den enda orten där detta är osäkert är Karolinska.
Är det förresten någon som har någon koll på hur man antas om man t.ex har 22,5 i BG1 samt 2,0 på högskoleprovet? Prövas man i någon kvot "först", eller är det olika? Rimligtvis bör man ju prövas i HP-kvoten först. Vad som är intressant är väl egentligen om det kan finnas blivande studenter som prövas i BG1/HP med ett högre HP än den lägsta i HP-kvoten. Med tanke på det mycket höga antalet 2,0 på senaste högskoleprovet kan detta vara extra intressant denna intagning..
Ifall jag minns rätt så går lottningen till ungefär på detta viset:

1. slumpgeneratorn väljer en slumpmässig student

2. slumpgeneratorn väljer en slumpmässig kvot (som studenten är kvalificerad till) och placerar studenten sist i denna;
därefter flyttas studenten upp i placeringsordningen tills ingen annan har högre resultat;
placering i någon ytterligare kvot dröjer tills slumpgeneratorn återigen väljer ut studenten

3. ifall studenten lyckas hålla sig över antagningsgränsen i flera kvoter så är det kvoten denne först fick placering i som blir dennes antagningskvot
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Har valt UU först, men sen GU som jag gärna pluggar på men visst är det så att vid lottning spelar inte hp:t roll i BG? Menar om mina 22,50+1,4 inte räcker till GU så kan jag väl bli inlottad iaf? Även om chansen är minimal jag vet:/
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Nils skrev:
De med 22,5+1,5 kommer att bli antagna någonstans; den enda orten där detta är osäkert är Karolinska.



Ifall jag minns rätt så går lottningen till ungefär på detta viset:

1. slumpgeneratorn väljer en slumpmässig student

2. slumpgeneratorn väljer en slumpmässig kvot (som studenten är kvalificerad till) och placerar studenten sist i denna;
därefter flyttas studenten upp i placeringsordningen tills ingen annan har högre resultat;
placering i någon ytterligare kvot dröjer tills slumpgeneratorn återigen väljer ut studenten

3. ifall studenten lyckas hålla sig över antagningsgränsen i flera kvoter så är det kvoten denne först fick placering i som blir dennes antagningskvot
Okej. Så du påstår att det är nära på säkert att det på GU inte kommer krävas över 22,5/1,5 i BG1/HP? Jag skulle gärna vilja vara lika säker som dig på det :glad: bara att vänta och hålla tummarna som sagt

Hmm.. Är inte detta system lite bristfälligt? I teorin skulle detta alltså kunna innebära att det krävs ett bättre resultat på högskoleprovet i BG/HP än i HP-kvoten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Nils »

waterflash skrev:Har valt UU först, men sen GU som jag gärna pluggar på men visst är det så att vid lottning spelar inte hp:t roll i BG? Menar om mina 22,50+1,4 inte räcker till GU så kan jag väl bli inlottad iaf? Även om chansen är minimal jag vet:/
Korrekt. Göteborg har en kvot med Bx/HP och en med bara Bx. Jag skulle gissa att procentchansen med 22,50 kan bli klart bättre i B1 än vad den hittills har varit i BG.

Danielj91 skrev:Okej. Så du påstår att det är nära på säkert att det på GU inte kommer krävas över 22,5/1,5 i BG1/HP? Jag skulle gärna vilja vara lika säker som dig på det :glad: bara att vänta och hålla tummarna som sagt

Hmm.. Är inte detta system lite bristfälligt? I teorin skulle detta alltså kunna innebära att det krävs ett bättre resultat på högskoleprovet i BG/HP än i HP-kvoten?
Det är mycket osannolikt att B1/HP skulle sjunka lägre än HP i urval 1.
De som får en plats i B1/HP kan kanske vara mer benägna att behålla den, så därefter kan HP sjunka snabbare och sluta på en lägre poäng - i teorin.

I praktiken så tror jag dock att det finns rätt många med 22,5 utan "riktigt imponerande" HP-resultat...
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av vea »

Bara några dagar kvar så får vi besked... det var väl den 12te som urval ett skulle komma? Eller är mitt minne helt ute på cykeltur?
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Veckan
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 jun 2010, 02:39

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Veckan »

Till Nils;


När du skriver "utan riktigt imponerande" Hp-resultat, menar du då 1,5 eller under 1.5?

Jag såg att man kunde komma in på betyg på GU, gäller det även oss som har 22,5 och 1,5? att mina 22,5 och 1,5 helt enkelt inte räcker. MEN att jag blir inlottad med 22,5 i betygskvoten (utan HP som skilje..).

Kan jag komma in enbart på betyg(inlottad) om 1,5 är för lågt på HP (i GBG)?

DanielJ,;
Samt, kan det vara vi som är i någon slags masspsykos , jag menar bara för att jag "stött" på en hel del som har 22,5 plus 1,5 så kanske det säger mer om min bekantskaps krets samt vilka forum ja hänger på. Men det känns konstigt att man stött på 7 pers av 5600 som ska in, och alla har samma betyg på runt 100 stolar i GU.
Låst