Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2010

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2010 års hösttermin.
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Letizia skrev: Fast tänkte att det är skillnad mellan lärosätena så...:) LYCKA TILL!

Nä för jag har sökt UU, GU; KI.. Vill till Uppsala gillar deras läkarprogram, så jag ser mig utslagen:=)
Girre
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2010, 14:46

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Girre »

Letizia, gick du ut gymnasiet med 20.0(mvg i alla ämnen) samt 2.5 i merit? Hur kunde du då själv inte upptäcka att 22.3 var felaktigt? Jag menar, har man enbart MVG på betyget så borde man bli rätt förvånad när det står 22.3.

Men du kanske räknat fel med meritpoäng eller nåt.

Vi är många i denna tråd som ligger på exakt samma meriter: 22.5+1.5
Hoppas att vi alla kommer in :)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Girre skrev:Letizia, gick du ut gymnasiet med 20.0(mvg i alla ämnen) samt 2.5 i merit? Hur kunde du då själv inte upptäcka att 22.3 var felaktigt? Jag menar, har man enbart MVG på betyget så borde man bli rätt förvånad när det står 22.3.

Men du kanske räknat fel med meritpoäng eller nåt.

Vi är många i denna tråd som ligger på exakt samma meriter: 22.5+1.5
Hoppas att vi alla kommer in :)

Äntligen någon mer som undrar, tycker det verkar helknasigt att man inte ser om man gått utökat program eller liknande och sedan vänder sig till Komvux och kompletterar som hon gjort....helt wierd..men vi är väl inte alla lika observanta på våra betyg:P Jag har lusläst mina betyg innantill och utantill..

I en annan tråd säger hon att hon gick ut med 19,8 hur kan det bli 22,50? oavsett om man har 100 meritpoäng så blir 19,8 inte 20,00...
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

Trodde du waterflash ville in på GU?
Jag gjorde inte uppläsning på Komvux utan en prövning under gymnasiet. Jag har ringt 4 pers på VHS nu och alla säger att det är korrekt så jag vet inte vad jag ska göra nu?
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Prövning under gymnasiet är ju ingen komplettering, knepigt att du trott det innan? Var glad för nu slipper du juh Oslo:) nä min man har fått ett kanon jobb i Uppsala ..
Letizia
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 mar 2009, 16:57

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Letizia »

waterflash skrev:Prövning under gymnasiet är ju ingen komplettering, knepigt att du trott det innan? Var glad för nu slipper du juh Oslo:) nä min man har fått ett kanon jobb i Uppsala ..
Jag trodde att i och med dom nya reglerna var alla former av revidering så att säga komplettering? Var det inte så förut heller alltså? Hmmm, noll koll här.
Ja, hoppas iaf...Jaha jag förstår, hoppas vi ses där då =)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Nils »

Letizia skrev:Mitt meritvärde är helt plötsligt 22,50+1,5 i BG1! Studera hade handlagt fel?! Tror ni jag kommer in i Uppsala?
Ja. :tummarupp:
Letizia skrev:Blir jag avstängd om det visar sig att studeras handläggare gjort fel alltså?
Nej. Det vore inte du som hade begått felet, ifall det skulle ha varit så.
Dessutom säger förvaltningslagen / lagen om myndighetsutövning att myndigheter ej får ändra beslut i efterhand till enskilds nackdel...
Girre
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jun 2010, 14:46

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Girre »

men Letizia, när du kollar ditt betyg på studera.nu; har du några VGn samt hur många poäng har du läst? Tvivlar på att fyra handläggare på VHS har fel, men är bara intresserad av hur det går ihop med VG:n i betyget och 22.5 :)
waterflash
Inlägg: 78
Blev medlem: 25 feb 2009, 09:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av waterflash »

Äsch ni pratar alla om 22,50 + 1,5 , men jag har bara 22,50 + 1,4 så jag tycker att gränsen på UU eller i GBG skall gå vid 22,50 + 1.3 i B1 för då blir jag ju också antagen...

Hoppas hoppas, annars blir det KI som jag är direktantagen till, men vill inte dit:(
Danielj91
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 maj 2010, 18:21

Re: Matematisk beräkning av BG1-antagningsgränsen inför ht 2

Inlägg av Danielj91 »

Veckan skrev:Fråga till Danielj ;


Vi har identiska betyg,22,5 direkt och 1.5.
Även två bekanta har precis 22,5 och 15.
Kommer vi 4 in, allaesammans?
Då är ju bara vi en 5% av klassen!(Till Gu).

Kommer vi in på första antagningen? Tror du att du kommer in?(att vi alla göra det).

Och sedan en fråga av en annan karaktär, hur kunde komma fram så snabbt till att du ville bli läkare?, Tog du studenten för några veckor sen?
Ja, 22,5/1,5 verkar onekligen vara populärt här på forumet :glad: chanserna att komma in trodde jag till en början var riktigt goda efter att ha kollat på statistiken och Nils formidabla uträkning, men nu har jag blivit alltmer tveksam. Den höga andelen riktigt bra högskoleprov nu senaste omgången kan troligen ställa till en del, samtidigt som det höga antalet sökande sjunker förhoppningarna ytterligare. Dock skulle jag bli uppriktigt förvånad om vi inte kommer in på något lärosäte alls, men GU känns tufft i dagsläget. Det blir en jobbig väntan dessa sista dagar innan antagningsbeskedet..

Ja, det stämmer bra att jag tog studenten nyligen. Läkare började jag fundera på att bli under första gymnasieåret, mestadels för att jag upptäckte vilket stort intresse jag har för att förstå hur den otroligt komplexa människokroppen fungerar. Samtidigt insåg jag vilket varierande yrke det måste vara och hur fascinerande det måste vara att träffa så mycket olika människor under dagarna.Läkare kändes alltmer som det självklara valet, speciellt då jag samtidigt tycker det är helt underbart att känna att man hjälper andra människor.

/Daniel
Låst