Hur stor är chansen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

I väntan på resultatet av urval 2 skulle min preliminära gissning vara att chansen är 50-50.
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av judithstar »

jag är tionde reserv och Ingegerd(studievägledare på umu) trodde att jag skulle komma in, kanske inte i 2:a urvalet men som reserv iaf...

men hur stor chans det är för dig på nr 13 är svårt att säga... hoppas måste man göra iaf... vi kanske blir klassisar i vår:)
Landslide
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2009, 16:36

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Landslide »

hejsan! jag heter Malin och kämpar för fullt för att få komma in på läkarprogrammet! Jag har en 4 i BF och blev i höstas 4 reserv på karolinska (dom tog in 1 :( ) och fick dåliga reservplatser på alla andra lärosäten. Nu till vårterminen blev jag 3 reserv på KI också tar dom in 2! (vad är sannolikheten för att bli lottad så?? jag tycker det är konstigt) jag tror ju själv att det är fetkört men det känns som att stupa på mållinjen hela tiden. Surt! men kära Nisse, tror du det finns någon chans? Eller kan man supercharma någon på KI? är det någon mening att åka på uppropet iallafall? blev även 36 reserv på PIL i vår (vilket också känns ganska kört).

Superbra jobb med hemsidan!

MVH/Malin
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

Landslide skrev:hejsan! jag heter Malin och kämpar för fullt för att få komma in på läkarprogrammet! Jag har en 4 i BF och blev i höstas 4 reserv på karolinska (dom tog in 1 :( ) och fick dåliga reservplatser på alla andra lärosäten. Nu till vårterminen blev jag 3 reserv på KI också tar dom in 2! (vad är sannolikheten för att bli lottad så?? jag tycker det är konstigt) jag tror ju själv att det är fetkört men det känns som att stupa på mållinjen hela tiden. Surt! men kära Nisse, tror du det finns någon chans? Eller kan man supercharma någon på KI? är det någon mening att åka på uppropet iallafall? blev även 36 reserv på PIL i vår (vilket också känns ganska kört).

Superbra jobb med hemsidan!

MVH/Malin
Ifall du nu är reserv #1 vid KI så finns det en mycket liten chans att du kan bli antagen. Räkna med att du inte blir antagen men var beredd ifall det ändå skulle råka hända (sannolikt före eller senast uppropet i sådana fall - oddsen är låga för att de avstår platsen men det kan hända att någon av dem måste skjuta upp studiestarten).

Det är nog ingen mening med att åka på uppropet, du ska ju hursomhelst bli den första de ringer ifall du är reserv #1 inför reservantagningen och någon av de andra BF:arna inte dyker upp.

Blir du inte antagen nu så är nog det bästa du kan göra inför framtiden att höja resultatet på högskoleprovet; får du tillräckligt bra (1,7) så blir du i princip garanterad antagning vid de 4 lärosäten som använder sig av "BF/HP"-kvoten. Att bli antagen via KI:s BF-kvot är antagligen det svåraste sättet att börja på läkarprogrammet i Sverige...
LinneaBee
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 okt 2008, 22:40
Kontakt:

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av LinneaBee »

Bör man inte också tänka på att hon är tjej? Hade för mig att BF var ett av antagningskvoterna som påverkades väldigt mycket av detta tex på vet. utbildningen. Kanske har fel..
Hur många kallas till PIL från BF? Satsa på PIL till nästa gång. Tänk över vad du kan göra för att förbättra dina meriter. Tänk på vad du kanske hade för svaga punkter. Tex när jag tänker tillbaks på min intervju önskar jag att jag hade fokuserat mer på att visa upp mina andra intressen utöver läkarprogramet och vetenskap. Sen varit lite mer avslappnad :) Det är lika bra att göra en lista nu när upplevelsen är färsk i minnet. Sen kan du titta på det innan intervjun nästa gång, lite som tips till dig själv.
TheNoOne
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:46

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av TheNoOne »

Nu har Antagningsbesked 2 precis kommit... Jag har blivit placerad som reserv nr 4 i Umeå's intervjukvot. Hur stor är chansen nu?
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av judithstar »

TheNoOne skrev:Nu har Antagningsbesked 2 precis kommit... Jag har blivit placerad som reserv nr 4 i Umeå's intervjukvot. Hur stor är chansen nu?
är precis före dig på reserv nr 3...
TheNoOne
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:46

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av TheNoOne »

Spänningen är olidlig! Pax för att jag får ringa Ingegerd först imorn :)
Användarvisningsbild
judithstar
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 okt 2008, 22:45

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av judithstar »

TheNoOne skrev:Spänningen är olidlig! Pax för att jag får ringa Ingegerd först imorn :)
haha... jag mailar:) har lyckats skicka 2 mail idag... är väldigt störande....

sen så sover jag imorn.... förhoppningsvis iaf...
jobbar natt ons-tors.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

I höstas blev reserv #7 antagen.

Jag har dock ingen statistik för tidigare terminer, jag kan inte säga hur pålitlig den siffran är som prognosbakgrund.
Låst