Hur stor är chansen?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2009 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av Nils »

morslillaolle skrev:Tjena!

Är nummer 2 i Linköping och nr 15 i Göteborg, båda i HP kvoten!
Hur ser chanserna ut inför 2:a antagningen?
Jag skulle gissa på antagning i Linköping och bra reservplacering i Göteborg.
buzz_killington
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 maj 2008, 19:50

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av buzz_killington »

Nils, vad säger din magkänsla om söktrycket på BG/HP grupperna till HT2009. Tror du det blir lättare eller svårare att ta sig in?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av empezar »

buzz_killington skrev:Nils, vad säger din magkänsla om söktrycket på BG/HP grupperna till HT2009. Tror du det blir lättare eller svårare att ta sig in?
Nu heter inte jag Nils men 55 extra platser på läkarprogrammet borde väl ändå göra det lättare att komma in? Det motsvarar ju mer än ett halvt lärosäte.

Det föddes sju procent fler år 1990 än 1989 (som jag gissar är de som kommer söka in till hösten), men antalet platser ökar med åtta procent. Så även om söktrycket följer antalet födda för 19 år sedan så blir det ändå en nettohöjning av platser/sökande vilket borde göra det lättare att komma in på samtliga kvoter. Att Umeå gör förändringar i sitt intervjusystem borde inte få några effekter på BG/HP-kvoten tycker jag.

Sen har det ju snackats om att lågkonjunkturen kommer få fler att börja plugga, men att speciellt många av de som varslats är läkaraspiranter med 20,0/1,7+ betvivlar jag starkt. Däremot kanske några av dem har högt hp-resultat och känner att de vill byta karriär till något mindre konjunkturkänsligt - t ex läkare. Men det får nog inte heller några genomslående effekter.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
buzz_killington
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 maj 2008, 19:50

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av buzz_killington »

Bra analys Empezar. Tack.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av empezar »

Jag kan väl tillägga att även om antalet födda 1990 är sju procent fler än 1989 så betyder det ju knappast att antalet läkaraspiranter ökar med sju procent till hösten 2009, eftersom de som söker till läkarprogrammet kommer från alla möjliga årskullar.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
TheNoOne
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:46

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av TheNoOne »

Reserv 13 i Umeå's intervjukvot efter första urvalet... Hur stor är den chansen? :?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av empezar »

Du bör bli antagen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
TheNoOne
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:46

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av TheNoOne »

Men förra året var högsta antagna reserv nr 7, såg jag just... Det var inte dirrekt upplyftande. :|

Å galet vad jag hatar den här ovisheten... Kan dom inte bara säga till mig med en gång? Jag orkar inte få julen förstörd över att gå omkring och vara omvartannat glad och helt sönderbruten...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av empezar »

TheNoOne skrev:Men förra året var högsta antagna reserv nr 7, såg jag just... Det var inte dirrekt upplyftande. :|

Å galet vad jag hatar den här ovisheten... Kan dom inte bara säga till mig med en gång? Jag orkar inte få julen förstörd över att gå omkring och vara omvartannat glad och helt sönderbruten...
Tänk på att det är reserverna efter urval 2. Du är nu reserv i urval 1. Det antas 65 personer i intervjukvoten, vilket gör chanserna att 13 personer tackar nej väldigt stora, speciellt eftersom många av de som söker till Umeås intervjukvot har andra högre prioriterade val, men gör intervjuerna "utifall att".
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
TheNoOne
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2008, 12:46

Re: Hur stor är chansen?

Inlägg av TheNoOne »

Det var en aspekt jag inte tänkt på... Det var mer upplyftande... Men jag är fortfarande orolig och nervös! Har svårt att tänka mig att ngt som ngn säger mig biter. Känslan att vara så nära utan att vara riktigt där. Målet man strävat efter mer än halva livet närmar sig så sakteliga, hemska tanke :D
Låst