Vad kommer att krävas i Höst

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2008 års hösttermin.
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av allegro »

Jag tror chanserna med 2.0 på KI är något större än 1/2.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Det är ju helt omöjligt att veta. Jag vet bara att förra året var det ca 40st 2.0:are som sökte KI i första hand, men av dem tackade runt 25 nej vilket innebar att alla kvarvarande 2.0:are kom in. Det är ju många fler som sökt till hösten så det borde vara många fler 2.0 också.
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Tack, tur att ni är så pålästa när jag behöver bli överbevisad...
Att det är så många som tackar nej till KI?
iof är det svårt med bostad. Jag har fortfarande inte strykit mig...
Om man tackar nej till sitt första handsval, går det då automatiskt på andrahandsvalet vid andra ansökningen, eller stryks alla övriga val om man får in sitt förstahandsval vid första antagningen.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av empezar »

Om du antas till ditt förstahandsval stryks du från alla lägre prioriteringar. Om du tackar nej till KI får du alltså hitta på något annat att göra i ett halvår.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Tack, då blir det snart en färre sökande till KI... ;)
Ännu intressantare då att så många tackar nej till KI, för många borde det vara deras förstahandsval.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av empezar »

Det kanske är många som vill att allt ska vara "perfekt", och att det inte är det just då. Då kan man ju vänta ett halvår till om man ändå har 2,0.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Bernardo »

Stryk dig från KI så du kommer in där du verkligen VILL gå. Du kommer in där du vill gå med 2.0.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Nils »

levalivet skrev:Nils, kan man lita på statistik?
Min statistik går att lita på, med förbehållet att den endast gäller det förflutna.
Varför skulle hela HA-delen gå till HP?
Därför att det är den enda andra kvoten i högskoleprovs-kategorin.
Varför tror du att man i princip säkert kommer in med 2.o på KI och Uppsala?
Därför att det har varit så vid de senaste tillfällena och nu absorberar HP-kvoten HA-kvoten vilket försvagar konkurrensen ytterligare.
Jag har hört om lottning - är det så i HP-kvoten också? Då kan man ju inte vara säker på att komma in där man vill helst vill!
Lottning används bland dem som hamnar på gränsen. För dem som hamnar över gränsen gäller omedelbar antagning. Gränsen lär hamna på 1,8-1,9 och 2,0 lär således vara garanterad antagning.
Det är ju endast enstaka 1.9 som kommit in på princip alla lärosäten på hösten, eller läser jag statistiken negativt? Det är fler sökande i år!!!
Konkurrensen har gradvis försvagats vilket bl.a. visade sig genom att 1,8 räckte på två ställen i våras. Höstens konkurrens är svårare men å andra sidan har vi ovan nämnda kvot-sammanslagning på gång - 1,9 borde alltså ge antagning nu till hösten.
Kan man se hur många som har platser sparade från förra året i någon statistik? Dessa platser kan ju sparas i flera år, tänk om alla vill ta sin plats just i år...
Det är kvoten "DA" som motsvarar detta.
Hmm, idag är jag positiv... Jag kanske ser allt lite väl nattsvart idag... Statistik... ;)
"An optimist is somebody who is frequently disappointed. A pessimist, on the other hand, is somebody who gets a nice surprise every now and then."
- ett citat från 2:a Nissebok
levalivet
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2008, 19:26

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av levalivet »

Tack, Nils och alla andra!!
Jag kallar mig helst realist... ;) Men jag får många positiva överraskningar, så kanske är jag lite negativ ändå...
Jag har strykit mig från KI nu och eftersom det gick så bra, börjar jag fundera på att stryka Göteborg också, är mer intresserad av Uppsala just nu, men jag vet inte. Jag gillar Uppsala för att det verkar vara en trevlig stad, och sedan tycker jag att sjukhuset och personal verkar vara proffsiga.
Tack för info om Linköping, Nils.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad kommer att krävas i Höst

Inlägg av Nils »

För att förtydliga min beskrivning:
Linköpings läkarstudenter sägs läsa "ett organ i taget utifrån alla perspektiv" snarare än "alla organ utifrån ett perspektiv i taget".
Låst