Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
Anonym

Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Inlägg av Anonym »

Hej! Jag kommer från en familj med många läkare och tandläkare. Jag har nu ställts inför ett dilemma som jag aldrig hade kunnat föreställa mig att jag skulle komma att ställas inför. För ett antal decennier sedan studerade min familjemedlem och fick av en vän ett mänskligt kranium i gåva för att underlätta anatomistudierna. Under julen fick jag, helt oförberett och utan vetskap om att det fanns i min familjemedlems ägo, det i gåva. Ja, jag fick en död människa i julklapp, och det med motivationen att det är till stor hjälp att studera anatomi tredimensionellt.

Jag brottas med den etiska problematiken i det hela - en död människa hör hemma i jorden och inte nedstoppad i en låda i en garderob för att någon gång vändas och vridas på.

Vad tycker ni? Kan man på något sätt motivera att ha det kvar? Hur går jag till väga om jag vill göra mig av med det? Och är det ett lagbrott att inneha ett kranium?

Vänligen,
En mycket ställd anonym läkarstudent
Halu

Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Inlägg av Halu »

Vet du om ursprungspersonen var tänkt att jordfästas i Sverige? Om så kan det bli fråga om griftefridsbrott, om inte så är du rätt säker. Finns ett rätt känt prejudikat (googla "skelettkvinnan").
Anonym

Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Inlägg av Anonym »

Hej Halu! Tyvärr medföljde ingenting som kan intyga ursprunget. Min familjemedlem visste ingenting annat än att det härstammar från Indien, varifrån det kom någon gång under 40- eller 50 talet. Alltså var svensk jordfästning (så vitt jag vet) aldrig aktuell.

Känner till skelettkvinnan, i hennes fall handlade det också om handel med skelettdelar om jag inte missminner mig. Hittar ytterst lite skrivet om vad lagen säger om innehav av skelettdelar annat än att det verkar behövas tillstånd för att köpa/sälja, något som aldrig skulle vara aktuellt för mig.

Tack för ditt svar!

Vänligen,
Anonym
Eli

Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Inlägg av Eli »

Jag följde en liknande historia på Facebook för ett tag sedan. Hörde tyvärr inte hur det gick sen, men du kan kanske fråga tjejen som hade problemet. Hon har grävt i det en del. Här är en artikel om det: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/868 ... -dodskalle

Berätta gärna hur det går för dig!
Claudia

Re: Fick ett mänskligt kranium, vad gör jag nu?

Inlägg av Claudia »

Hej,
Flera år sen i denna diskussion men om problemställningen kvarstår så vill jag tipsa om att osteoarkeologiska forskningslaboratoriet på Stockholms universitet brukar ta emot den här typen av kvarlevor till sina samlingar. Med vänlig hälsning, arkeolog
Skriv svar