Nervimpulsens begynnelse?

Frågor, svar, nyheter, artiklar, föredrag, et cetera.
nerven

Nervimpulsens begynnelse?

Inlägg av nerven »

Hej!
Sitter och håller på med nervsystemet och tycker det är väldigt intressant. Dock undrar jag om någon möjligtvis vet HUR impulsen från en sinnescell startar? Alltså inte endast med att sinnescellerna reagerar och skapar en nervimpuls som förs vidare genom axonerna och synapserna till hjärnan, utan HUR sinnescellerna skapar impulsen?


Tacksam för svar!
Jonas_Eriksson
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 apr 2010, 21:12

Re: Nervimpulsens begynnelse

Inlägg av Jonas_Eriksson »

Det beror på vilken sinnescell du menar.

T ex i värmereceptorn TRPIV (vanilloidreceptorn) så reagerar den på ökande temperatur med att öppna ospecifika katjonkanaler vilket leder till en depolarisation av nervänden. När den de-polarisationen når de närliggande spänningskänsliga NA-pumparna så avfyras en aktionspotential (förutsatt att de-polarisationen når över tröskelvärdet) som fortleds via axonen.

I andra sinnesceller ser det annorlunda ut, men generellt handlar det om att stimulit på något sätt skapar en depolarisation av receptorn som i sin tur leder till att en aktionspotential avfyras (=att en nervimpuls skickas iväg).

Hälsningar,
- Jonas
Backworldsman
Inlägg: 76
Blev medlem: 26 jul 2013, 02:31

Re: Nervimpulsens begynnelse

Inlägg av Backworldsman »

Det finns säkert många aspekter av frågan som man kan ta upp beroende på mer exakt vad som efterfrågas, men att det uppstår en elektrisk ström till att börja med beror väl på den spänningsskillnad som finns i cellen yttre och inre miljö, där den yttre miljön i allmänhet är något positivt laddad medans den inre miljön är något negativt laddad, när jonkanaler öppnas till följd av att någon receptor har aktiverats så sker en lokal depolarisation vilket leder till en lokal spänningsskillnad i cellmembranet som fort sprider sig med anledning av att andra spänningskänsliga jonkanaler öppnas utefter t.ex. axonet. Att impulsen är enkelriktad beror på den hyperpolarisering som sker efter depolariseringen.

Nu talar jag helt från minnet av vad jag kan komma ihåg av att studerat detta för ganska så länge sen, så rätta mig gärna om jag har fel.
Skriv svar