KI Ht 10

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Dr Snuggles
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2010, 11:48

KI Ht 10

Inlägg av Dr Snuggles »

Tja hittade det här forumet när jag googlade läkarstudent. Har blivit antagen nu till hösten o undrar om det är några andra här som ska börja? Lite allmänna frågor;

Har ni alla superframförhållning vad gäller bostad d.v.s över 400 ködagar?

Har ni alltid velat bli läkare eller är ni mer som jag som snarare tänkte "nåt måste man ju bli o läkare verkar väl inte helt fel"?

Varför valde ni just KI?
:glad:
Eriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2010, 23:20

Re: KI Ht 10

Inlägg av Eriksson »

Ska också till KI i höst. :glad:

Bostad är fixad sen ett bra tag tillbaka tack vare en del lyckliga omständigheter.

Var väl nån gång strax efter lumpen när man började få lite hyggliga resultat på HP som jag gradvis insåg att läkare nog var det enda jag egentligen kunde tänka mig att söka till. Att båda föräldrarna har yrket kan väl ha spelat in också...

Helt surrealistiskt att ha blivit antagen och att man ska börja plugga till läkare. Känns som att många slitit hårt för sina betyg medan man själv helt oförtjänt glidit in helt utan ansträngning på ett HP-resultat. Bara jag som upplever det så? :perplex:

Är du samma Snuggles som postar i Flashbacks HP-tråd förresten?
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: KI Ht 10

Inlägg av kama »

Hej!

Jag har bott i Stockholm hela mitt liv och ville egentligen till Lund! Men har nu blivit antagen till KI i höst. Jag har bostad på studentboendet Lappis sedan tidigare, men letar även nytt! De tips jag kan ge är:

1. Ställ dig i bostadsköer: I sthlm:s stads bostadskö kan man nog få bostad efter ett tag om man kan tänka sig bo i närförort eller förort samt är en aktiv sökare! Nu på sommaren är det tex många som missar lägenheter eftersom de inte kan gå på visningarna som krävs för att få lägenheten.

2. SSSB: På lappis kan man få lägenhet relativt snabbt! Bor i en liten etta med pentry och det funkar bra. Trångt men lungt område och cykelavstånd till Odenplan och KI samt nära till stan med t-banan.

3. Ringa upp privata husvärdar. Känner några som fått boende via privata värdar.

4. Kontakter!

5. Maila folk som du känner i sthlm, kanske är det någon som vill hyra ut sin lägenhet alternativt skall på utomlandsstudier eller liknande.
Hoppas att detta kan ge något! Lycka till med bostadsökandet!
Dr Snuggles
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2010, 11:48

Re: KI Ht 10

Inlägg av Dr Snuggles »

Ja, känner igen mig i det där med att inte ha ansträngt ihjäl sig precis. Visserligen pluggade man ju en hel del under gymnasiet men inte direkt 22,5. Slog dock vad med en kompis som gjort HP sen nian att jag lätt kunde sätta över 1.8 med lite tid att öva innan o det gick vägen, sen satt man där med möjlighet att välja vilken utbildning som helst. Funderade på ind.ek, Handels men tyckte väl att läkare lät bäst som helhet med intressant arbete, hyfsad lön o.s.v. Upplever det lite som att många barn till läkare, själva blir det till slut. :glad:

Valde egentligen inte heller KI i första hand, utan Uppsala. Vet inte om KI har oförtjänt dåligt ryckte angående studentliv men det är säkert inte jämförbart med Lu och UU. Jag tycker nog personligen att gasquer, sittningar, baler o liknande är lite av halva grejen med att plugga på universitet och det vore minst sagt tråkigt att missa den biten. Har en 4:e reservplats på UU som jag funderar på att stå kvar på. Kan nog tänka mig att jobba utomlands efter examen och vill gärna i väg på lite utbytesstudier och där verkar inte Uppsala vara ens nästa lika bra som KI. Man känner sig az lite kluven men det är väl som med livet i övrigt man kan inte få allt.

Står i SSSB:s kö sedan några månader så man blir lite orolig när lägenheterna börjar runt 400. Har ringt till alla jag känner i Stockholm o de har lovat att höra sig för. Har också leta lite andrahand och ska ställa mig i de andra köerna som nämns på den här sidan, finns det nåt mer att göra eller är det bara att hoppas på det bästa?
Dr Snuggles
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2010, 11:48

Re: KI Ht 10

Inlägg av Dr Snuggles »

Nae, hänger inte på Flashback :cool:
Skriv svar