VFU

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Thomas80
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jul 2014, 12:17

VFU

Inlägg av Thomas80 »

Hej,

Jag söker till KI och kommer veckopendla. Vet ni hur möjligheterna ser ut gällande att få göra sin VFU inom en annan region än Stockholm?

Mvh Thomas
Kallebrogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jan 2021, 06:40

Re: VFU

Inlägg av Kallebrogen »

Thomas80 skrev: 13 okt 2022, 10:02 Hej,

Jag söker till KI och kommer veckopendla. Vet ni hur möjligheterna ser ut gällande att få göra sin VFU inom en annan region än Stockholm?

Mvh Thomas
Jag vet att det går på vissa program, men inte om det går på just läkarprogrammet. Prova att maila dem och fråga: vfu-lakarprogrammet@uf.ki.se :)
GUESSST

Re: VFU

Inlägg av GUESSST »

KI är väldigt restriktiva med att tillåta praktik i andra regioner. Orsaken är dels att andra läkarutbildningar bedriver praktik i regionerna runtomkring Region Stockholm (Uppsala och Örebros läkarprogram). Deras läkarutbildningar, men framförallt Uppsala, har många läkarstudenter per termin och för att det ska bli en rimlig och lärorik praktik så måste man utlokalisera deras studenter till olika sjukhus i regionerna. Detta gör det väldigt svårt för en KI-student att kunna söka VFU i en närliggande region eftersom Uppsala och Örebro kommer behöva den platsen för sina egna läkarstudenter. Dessutom förutsätter KI att du ska genomföra din praktik och fullfölja din studietid i Stockholmsregionen eftersom de planerar sina klasser och utbildning utifrån detta. Jag har väldigt svårt att se att du ska få kunna göra VFU i en annan region, det skulle kräva något starkt ömmande skäl för det, som att du tar hand om en förälder som är döende exempelvis.
Skriv svar