Kan jag göra doktorsexamen under läkarprogrammet?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
hanseltaufer
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 maj 2021, 03:06

Kan jag göra doktorsexamen under läkarprogrammet?

Inlägg av hanseltaufer »

Länder som Tyskland och Finland tillåter studenten att göra doktorandforskning under de sex år av läkarstudier. Vet någon om det i Sverige kan det också? Naturligtvis är det inte så enkelt, det finns förutsättningar, till exempel minst 2 eller 3 år framgångsrikt och tiden varierar, till exempel 2 år, vissa studenter börjar doktorsexamen under de första sex åren av medicinsk studie och slutar bara efter avslutad college, andra avslutar före 6 års ålder. Men hur är det med Sverige? Jag hittade ingen tydlig information om det.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kan jag göra doktorsexamen under läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Karolinska intitutet brukade ha ett MD/PhD-program som senare ersattes av Clinical Scientist Training Programme, men även det avvecklas nu.
https://medarbetare.ki.se/clinical-scie ... ramme-cstp

Det ska dock fortfarande vara möjligt att börja doktorera vid Karolinska institutet efter examensarbetet på termin 8 (se ovanstående länk).
hanseltaufer
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 maj 2021, 03:06

Re: Kan jag göra doktorsexamen under läkarprogrammet?

Inlägg av hanseltaufer »

Förlåt mig, jag gick in i länken men det är fortfarande inte 100% klart, är det möjligt att starta en doktorsexamen efter 4 år (dvs. 8 terminer), från och med 9: e terminen? Har den samma vikt och värde som en MD / PhD? :konfys:

Vet du om andra medicinska skolor i Sverige också kan starta en doktorsexamen under examen? Eftersom jag ville starta en medicinsk examen på en plats som tillåter mig att göra detta och hittills har jag bara hittat uttrycklig information om detta i Finland och Tyskland. :ledsen:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kan jag göra doktorsexamen under läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Jag hittade ett par sidor om behörighetskraven, en från KI och en nationell:
https://utbildning.ki.se/behorighet-til ... orskarniva
https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... rskarniva/

Ett av de alternativa grundläggande behörighetskraven är "240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng från avancerad nivå". Detta motsvarar 8 terminer, varav minst 2 terminer på avancerad nivå, om vi avgränsar poängkällorna till enbart läkarprogrammet.

En doktorsexamen är en doktorsexamen, oavsett om du börjar före eller efter läkarexamen. Läkarlegitimation ger dig "MD" och doktorsexamen ger dig "PhD". Jag har aldrig hört något om att en doktorering som påbörjats som en ren "PhD" skulle väga mindre än en som erhölls genom ett "MD/PhD"-program. Jag är rätt säker på att det som väger mest snarare är hur väl doktoreringen går; antagningsvägen kommer vara gammal historia när doktoreringen är avklarad. :glad:
Skriv svar